Effectief communiceren

Hoe breng ik mijn boodschap helder en tactvol over? Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn punt maak én ook de relatie met de ander goedhoud? Hoe zorg ik voor regie in een gesprek? En hoe kom ik over bij de ander? Effectieve communicatie begint bij jezelf en dat kun je leren. Volg de training Effectief communiceren en wordt sterker in jouw communicatieskills.

Lees meer Direct inschrijven
Effectief communiceren

Training

Communicatie

Voor wie

Voor iedereen die effectiever wil communiceren

Duur

5 middagen

Investering

1.395,-

Training Effectief communiceren

Een gesprek met iemand kan heel goed verlopen. Na afloop ben je enthousiast geraakt over wat je met elkaar hebt besproken en de afspraken die zijn gemaakt. Vol energie ga je aan de slag en je denkt: was ieder gesprek maar zo!
Soms verloopt een gesprek echter moeizaam. Je merkt dat de ander geïrriteerd raakt, misschien wel over je heen walst of juist stil valt tijdens een gesprek. Of het nu gaat om het geven van feedback, het opkomen voor je standpunt of het aankaarten van een probleem: je communiceert de hele dag door. Bewust en onbewust. Effectieve sociale en communicatieve vaardigheden zijn daarbij van groot belang. En het mooie van vaardigheden is dat je die kunt aanleren.

De volgende onderwerpen komen aan bod:
  • Wat is het verschil tussen introvert en extravert gedrag?
  • Welke rol spelen woordkeus en non-verbale communicatie?
  • Hoe kan ik op een passende manier luisteren, samenvatten en doorvragen?
  • Hoe ontvang en geef ik feedback?
  • Hoe kan ik de kwaliteit van de informatieoverdracht verbeteren?
  • Hoe kom ik op voor mijn eigen standpunt?


Tijdens deze training is een acteur aanwezig om met jouw praktijksituatie aan de slag te gaan en hiermee te gaan oefenen. Dit wordt door de deelnemers als een grote meerwaarde gezien!

Resultaat

Na het volgen van de training Effectief communiceren:
  • Heb je inzicht gekregen in hoe je overkomt en herken je de gedragsstijl van anderen;
  • leer je denken en praten vanuit de ontvanger van de boodschap;
  • ben je in staat om weloverwogen je standpunt te bepalen en iets met de ander te bespreken;
  • ben je in staat om structuur aan te brengen in de communicatie en de kwaliteit van je informatieoverdracht te verbeteren;
  • zeg je effectief 'nee' met een ja-houding zonder de relatie met de ander te schaden;
  • geef je op een effectieve manier feedback en ben je ook in staat feedback te ontvangen.


De nadruk in deze training ligt op de vertaalslag naar de functie van jou als deelnemer. Vandaag leren, morgen toepassen. De praktijk staat centraal: welke situaties vind jij lastig en zou je meer grip op willen krijgen? Naast de noodzakelijke theorie wordt vooral gewerkt aan de vertaalslag naar jouw functie. Hierdoor ben je in staat je communicatie met anderen te verbeteren. In zowel persoonlijke ontmoetingen, groepsgesprekken als in telefonisch verkeer.

Doelgroep

Deze training is bestemd voor iedereen die zijn of haar communicatieve vaardigheden en sociale vaardigheden verder wil ontwikkelen. Je merkt dat je weleens vastloopt in gesprekken, het lastig vind om voor jezelf op te komen of je merkt dat je juist over mensen heenloopt en hen afschrikt. Je wilt graag een praktische training volgen die aansluit bij jouw persoonlijke situatie.

Wil je nu al handige tips? Lees dan onze blogpagina!

Xander de Bie - Adviseur zakelijke & particuliere verzekeringen bij Bielderman-Koetsier

‘De training heeft een persoonlijke benadering en gedurende de training komt je uitdaging in communicatie gelijk boven water. De sessie met de acteur bracht ook veel inzicht en handvatten om praktisch mee aan de slag te gaan. Complimenten!’

Harriët van de Lagemaat – begeleider zorgboerderij d’Boerenkiel

‘Er was veel interactie in de training en iedereen voelde zich vrij en veilig genoeg om zich kwetsbaar op te stellen. Fijn! Door steeds weer te oefenen met concrete situaties maak je grote stappen in je communicatie.’

Martijn Eggebeen – Online specialist Verhelst Administratie

‘Je leert in deze training om je communicatie goed onder controle te krijgen en vooral de ander te begrijpen. Door het gewoon te doen en het daarna te evalueren, leer je het meest! Fijne trainer, open sfeer en begrip voor elkaar.’

Henk-Jan van Asselt – Bedrijfsbureau kozijnen bij machinale houtbewerking Bronkhorst

‘Leuke medecursisten van diverse bedrijven. Goede afwisseling tussen uitleg van de theorie en het praktisch oefenen. Het voorbereiden van gesprekken en jezelf verplaatsen in de ander is erg belangrijk bij communicatie. Het rollenspel met de acteur was erg waardevol voor mij.’

Henri van Wendel - calculator Pleijsier Bouw

‘De handreikingen die gegeven worden om toe te passen in de praktijk zijn erg waardevol. Je voelt je snel op je gemak er is volop ruimte om aan de slag te gaan met je eigen doelen. Doordat we aan de slag gingen met concrete, eigen situaties blijft het dicht bij de praktijk en kun je het geleerde ook direct gebruiken.’

Bart van den Dikkenberg - mede-eigenaar PENDIK B.V.

‘Wat mij het meeste aansprak was de open houding van iedereen. Ik heb veel geleerd door voorbeelden van de praktijk toe te passen. De avond met de acteur was erg waardevol en leerzaam.’

Pierre J. Beaujon – docent voortgezet onderwijs

‘Als deelnemer krijg je leerzame inzichten mee in de omgang met anderen. Doordat we aan de slag gingen met concrete, eigen situaties blijft het dicht bij de praktijk en kun je het geleerde ook direct toepassen. De trainer beheerst de stof erg goed en geeft ruimte voor eigen inbreng.’

Nico Schumacher – Verhelst Administratie en Advies

‘In de praktijk heb ik direct al resultaat gezien én gehad van deze training. De middag met de acteur was erg leerzaam! Een fijne groep, prettige sfeer en goede trainer dragen hier ook aan bij. ’

Willem Beckeringh - verkoper bij MSH Equipment B.V.

‘Veel geleerd over communicatie en met name communicatiestijlen en wat dat betekent in interactie met elkaar. Naast de inhoud heb ik de manier waarop de training werd gegeven ook erg gewaardeerd: motiverend om ander gedrag te laten zien en mensen in hun waarde laten. Aanrader!’

Wesley van Dijk - Technisch medewerker binnen- & buitendienst Eplucon

‘In de training gingen we steeds weer aan de slag met concrete situaties. Daardoor was het een fijne, praktische training. Wat ik vooral geleerd heb is om de rust te bewaren en open vragen te stellen.’

Praktische informatie


Aantal deelnemers
Minimaal 6 en maximaal 10 personen. Deze training is ook als incompanytraining of in maatwerkverband te volgen. Deze training kun je alleen op locatie volgen.


Duur
5 middagen (13.00 – 16.00 uur)


Locatie
Regio Ede


Data

Dinsdag 4 maart 2025

Dinsdag 25 maart 2025

Dinsdag 8 april 2025

Dinsdag 6 mei 2025

De datum van de vijfde middag wordt nader bepaald.


Inschrijven Reeds 255 deelnemers gingen je voor!

Meer informatie?

Neem contact met ons op via 0318-830226

Stuur e-mail