Hoe is het om directeur te zijn na de bedrijfsoverdracht binnen een familiebedrijf? Grow! sprak erover met Marten Willemsen, sinds 2020 mede-eigenaar van boomkwekerij en -distributeur Volentis uit Dodewaard. Lukt het bijvoorbeeld om écht de leiding te nemen, zolang de oude directie nog steeds een rol vervult binnen het bedrijf?
‘De aanwezigheid van mijn vader en ooms is juist heel fijn, ze vormen extra ogen en beschikken over een brok ervaring. M’n broer en ik krijgen van hen ook alle ruimte om onze eigen ideeën ten uitvoer te brengen.’
Zo, hiermee heeft Marten alvast één van de gevoeligste issues rondom de overdrachten binnen familiebedrijven succesvol getrotseerd.
Sinds 2020 vormt Marten (35 jaar, teeltverantwoordelijke) samen met zijn jongere broer Harm (31 jaar, salesverantwoordelijke) de Volentis-directie. Hun vader Teus droeg toen samen met zijn broers Mario en Herman Volentis aan hen over.
De ingebruikname van een fonkelnieuw bedrijfscomplex kort daarna (2023) staat model voor het frisse elan. Het betreft een volledig hout gestookt complex, bestaande uit twee bedrijfshallen, twee bedrijfswoningen en een kantoor. Het vormt ontegenzeggelijk het pand van een boomkwekerij, getuige de boom die sierlijk door het dak schiet van de patio tussen het kantoor en de bedrijfshal. Marten koestert het nieuwe van de nieuwbouw het liefst zo lang mogelijk, want hij heet de redacteur op zijn sokken welkom – zijn werkschoenen staan netjes op de deurmat geparkeerd.
Niet veel later, met de hond aan zijn voeten, gaat hij in op het leven na de bedrijfsoverdracht. ‘De lopende gang van zaken is niet veel veranderd, maar wij zijn ook wel vrij nuchter.’
De samenwerking met zijn broer dan, vormde dat geen hobbel? Broers zijn is tenslotte iets anders dan collega-directeuren. Marten, lichtjes knikkend: ‘We merkten wel dat we super verschillend zijn, daar liepen we soms tegenaan.’ Een gedragsanalyse in het kader van een communicatietraining bij Bunt Groep bevestigde dat. ‘Mijn broer is directer, pusht meer, waar ik vaker relativeer. Maar onze communicatiestijlen blijken elkaar juist goed aan te vullen.’
Toch vormden de eerste jaren als directeur niet alleen maar een rimpelloze vijver: de onderlinge communicatie binnen het Volentis-team vormde een aandachtspunt. ‘De wereld is veranderd, milder geworden en daarom wilden Harm en ik onze mensen bewustmaken van de soms vooringenomen uitspraken naar elkaar toe.’
Daarvoor nodigden de ondernemende broers Bunt Groep uit, voor het verzorgen van een interactieve communicatietraining op de eigen kwekerij. Marten: ‘Na afloop gaven verschillende collega’s aan dat ze zich nu beter in konden leven in anderen en dat ze voortaan niet zo snel meer een oordeel zouden geven.’
Een stief halfuurtje na de geserveerde koffie vertelt de kweker, die zich zo-even nog als ‘nuchter’ typeerde, dat hij tóch ook moest wennen aan het directeurschap: ‘Vroeger werkte ik tússen de jongens, maar sinds de overdracht is dat wat minder, waardoor ik als directeur het contact met collega’s verloor. Daar voelde ik me schuldig over.’
Gesprekken met een personal coach van Bunt Groep boden soelaas. ‘En nu werk ik wekelijks weer een of twee dagen in de kwekerij.’
HET BEDRIJF
VOLENTIS B.V.
‘‘Onze servicegraad is hoog: we lossen de bomen in het plantgat, ook al is het midden in Parijs. Vaak ook binnen drie dagen.'
Aldus Volentis-directeur Marten Willemsen op de vraag waar boomkweker en -distributeur Volentis uniek in is.
‘Daarnaast bieden we met zo’n 350 boomsoorten ook een relatief breed assortiment.’ Ruim 90 procent van deze bomen exporteert Volentis. Hoveniers, kwekerijen, handelaren en landschapsarchitecten vormen de kopers.
De charme van het bomen kweken schuilt voor de Dodewaardse kweker in het onverwachte. ‘Werken met natuur is geen jaar hetzelfde.’