Tuinmeubelshop

“Onze managers kunnen meer aan dankzij leiderschapstraining”


Alle negen Tuinmeubelshop-managers waren van afloop van de Bunt Groep-training Praktisch Leiderschap lovend over de training. Fijn allemaal, maar de kritische lezer vraagt zich nu natuurlijk direct af: zie je daar een paar maanden later nog iets van terug in de praktijk? Op zoek naar dat antwoord toog Grow! naar Tiel en legde deze cruciale vraag, een jaar na de training, voor aan de broers en Tuinmeubelshop-eigenaren Kees en Gerrit van der Garde.

Een lach op het gezicht van Kees is het eerste antwoord, waarna hij enigszins cryptisch vervolgt: 'Iemands oerinstinct kun je niet veranderen'. Daarna valt een stilte. Eventjes stijgt de spanning, maar dan zegt hij: 'Na deze ledierschapstraining opereren onze teams beter in teamverband. Dat komt doordat onze leidinggevenden steviger in hun schoenen staan. Voorheen waren ze weleens onzeker en stelden ze zichzelf de vraag: "Ik moet twintig mensen aansturen, maar doe ik het wel goed?" Nu stellen ze zich die vraag nauwelijks meer, ze hebben meer ruggengraat, omdat hun leidinggeven vanuit expertise onderbouwd is'. 

 

'Leren hoe collega's te corrigeren'

Op een van de eerste zonnige lentedagen in 2025 maken de beide broers tijd vrij om Grow! te woord te staan op het hoofdkantoor van hun familiebedrijf in Tiel. Omgeven door (onderhoudsvrije) coniferen- en klimoppenwanden schuiven ze aan bij de grote vergadertafel. Kees (39) is vriendelijk en zorgvuldig formulerend, met gevoel voor lichte ironie. Gerrit (36) is even vriendelijk en bedachtzaam als zijn broer. Ook qua kleding lijken de broers op elkaar: Beiden dragen een nette spijkerbroek en een wit overhemd. Ze vertellen dat ze zich, evenals hun zeven ledinggevende collega's, al vlot op hun gemak voelden op de driedaagse leiderschapstraining in Ede. 'De trainer deed ook zelf mee aan de rollenspelen en oefeningen, dat vonden we verrassend en sterk', Blikt Gerrit terug. 'daardoor ontstond er een laagdrempelige sfeer waarin iedereen vragen durfde te stellen.' en ze leerden lessen. Gerrit: 'Als ik een collega wil corrigeren, dan maakt de manier waarop je zo'n boodschap brengt een verschil, leerde de trainer me. Voor de training was ik altijd heel direct, in de trant van: "Dat doe je niet goed!" Na de training begin ik tegenwoordig meestal zo: "Ik zag net dat je dat op deze manier deed. Zou dat ook anders kunnen denk je?"' De nieuwe toon en woordkeuze zorgen ervoor dat dit soort gesprekken in een harmonieuzere sfeer verlopen.

 

‘Anderen (beter) begrijpen na gedragsanalyse

'Wat fruit?', vraagt Gerrit, terwijl hij zelf een manderijn van de fruitschaal pakt. De druk tikkende redacteur bedankt voor het weliswaar gezonde aanbod, waarna Kees een ander aspect van de training belicht. 'Tijdens de training kwam een gedragsanalyse aan bod, die bood me écht een nieuw inzicht! Ik begrijp nu beter waarom iemand doet zoals hij doet, daarbij ook rekening houdend met hoe ik zelf ben. Voorheen botste ik vaker met een collega, nu begrijp ik waarom een druk iemand druk doet.' 

 

Onverwacht bleef verwachte weerstand uit

Na deze positieve ervaring besloten de broers vaker gebruik te maken van de Bunt Groep-diensten. Zo volgt verkoopmanager Richard er momenteel een persoonlijk coachingstraject. Kees: 'de coaching is ook gewoon praktsich over hoe hij bepaalde kwesties het beste aan kan pakken. zo waren wij onlangs van plan om met mysteryshoppers te starten in onze winkels, maar we gingen ervan uit dat onze storemanagers wel wat weerstand zouden bieden. Richard zou dit met hen bespreken. Tijdens een coachgesprek legde hij dit voor aan z'n coach. Die raadde hem aan om het gesprek met de storemanagers vooral positief te benaderen. 'Leg hun uit dat dit geen bedreiging is, maar juist een kans. Vertel ze dat jullie als verkoopteam al sterk staan, maar dat het goed is om de lat steeds iets hoger te leggen. 'Richard volgde deze raad op in de eerstvolgende vergadering en de storemanagers zagen direct (en zonder enige discussie) de positieve meerwaarde van de mysteryshoppers. 

 

Individuele groei geeft bedrijfsgroei extra zetje

Zo zijn er een jaar na dato dus wel degelijk trainingselemenenten terug te zien in de dagelijkse praktijk. 'Onze managers kunnen meer aan dankzij de leiderschapstraining, waardoor we als bedrijf ook weer verder groeien', aldus Kees. En daar bleef het niet bij, want zoals een vers bloemstuk op een tuintafel dat doet, kleurden de op de trainingen opgedane lessen meerdere privélevens vrolijker. 

"Nu begrijp ik waarom een druk iemand druk doet"

HET BEDRIJF

Tuinmeubelshop

 

Toen de Tuinmeubelshop twee jaar na de opening van hun eerste Experience Store XXL in 2011 een webshop lanceerde, begon het storm te lopen. Van heinde en verre kwamen bezoekers naar Veenendaal. 'Toen bedachten we: Als er zoveel mensen vanuit Rotterdam naar ons komen, waarom openen we dan geen winkel in die regio?' vertelt mede-eigenaar Kees van der Garde

Veertien jaar later zijn er dertien Experience Store XXL's. 'Mensen oriënteren zich anno 2025 online, maar tuinmeubels proberen ze toch graag in een winkel uit, daarom zitten we verspreid door het land.'

 

'Nummer 1 bij reviewscores!' 

 

Samen met zijn ouders Jan en Ria en broer Gerrit startte Kees in 2009 Tuinmeubelshop. Nog steeds draaien ze met z'n vieren het familiebedrijf. En juist dat familiaire ziet Kees als een van de unique selling points. 'We doen het met elkaar, dat spreekt klanten en medewerkers aan. We staan dan ook nummer 1 bij de reviewscores in onze branche!'

 

CASES

image
Gelderse bouwmeesters

Gelderse Bouwmeesters

Lees meer
image
Elbertse & van Vulpen orgelmakers

Elbertse & van Vulpen orgelmakers

Lees meer