NEESKENS MAKELAARS

“Door onze groei werd managen noodzakelijk, maar hoe doe je dat?”

In de haven van Yerseke laat een visser rond het middaguur zijn ‘s ochtends vroeg gevangen mosselen op het kotterdek ploffen, en om de hoek zitten toeristen aan gedekte tafels, die de reeds eerder gevangen mosselen dankbaar appreciëren. Intussen voert even verderop Grow! met makelaar Henri Butijn een gesprek over een gevolgde leiderschapstraining, en in hoeverre de hier opgedane kennis effect sorteert in de dagelijkse praktijk.

Eind 2022 volgden Henri en twee van zijn Zeeuwse collega’s een training bij Bunt Groep: de training Praktisch Leiderschap. Samen met twee compagnons is hij eigenaar van de Neeskens Groep, die bestaat uit vijf makelaarskantoren.

 

Managen noodzaak met ruim twintig medewerkers, maar hoe?

Volgens Henri (35 jaar, hartelijke open blik en bruine teint, kortom: een man van de kust) noopte de groei van hun makelaardij tot deze training: in de achterliggende tien jaar groeide het makelaarskantoor van drie naar vijfentwintig medewerkers en van een naar vijf vestigingen. ‘Geen van ons drieën had een managementopleiding gevolgd en daarnaast waren we ook altijd druk met de dagelijkse business. In de beginjaren vormde dit geen probleem, we waren immers met z’n drieën, korte lijntjes dus. Een kleine tien jaar later en ruim twintig medewerkers verder, moesten we wel managen. Maar hoe? Pas de theorie van een managementboek maar eens toe in de praktijk.’

Toen plofte Grow! in de bus.

‘De artikelen in dit magazine spraken me aan, en dan ben ik ook van het gelijk doen: ik gaf me direct op voor een training.’

 

Als startpunt: een verhelderende gedragsanalyse

Het verraste dan ook niemand dat bij Henri na het eerste ‘huiswerk’, het invullen van een vragenlijst in het kader van de DISC-gedragsanalyse, als uitslag met name de kleur rood oplichtte. Een kleur die volgens het DISC-model onder andere staat voor snelle beslissers, risiconemers en voortrekkers.

‘We moesten deze vragenlijst voorafgaand aan de eerste trainingsdag invullen’ Vervolgens werden we tijdens deze dag publiekelijk met de uitslag geconfronteerd’, licht hij lachend toe.

‘Maar het was een hele goede analyse! Ik wist het wel natuurlijk, maar op deze training kregen we er uitleg bij. Over het effect van ons gedrag op anderen. Ik weet nu beter waar ik, gezien mijn gedrag, op moet letten in de omgang.’

Zijn ’kleur’ vormde vervolgens de basis voor alle vier de trainingsdagen. ‘Tijdens de vele praktijksimulaties mixte de trainer slim op kleuren tussen de verschillende deelnemers. Zo kon ik bijvoorbeeld sparren met de voor mij tegengestelde, teruggetrokken types.’

 

‘Het doende leren heeft me écht verrast’

Dat vele sparren verbaasde de Zeeuw: ‘Het doende leren heeft me écht verrast! Vooraf dacht ik: dan gaan we weer vier dagen terug de schoolbanken in. De trainer gaf aan het begin van elke training wel theorie mee, en dan zaten we weer eventjes in de schoolbanken, maar daarna was het vooral veel de koe bij de horens vatten, praktijksituaties beetpakken, waarbij we bijvoorbeeld slechtnieuwsgesprekken en functioneringsgespreken gingen voeren.’

Tijdens deze gesprekken monitorde de trainer intensief en gaf tussendoor gesprekstechnieken mee. ‘Vaak heel eenvoudige tips en trucs, maar daardoor waren we ons er heel bewust van. Bij een slechtnieuwsgesprek bijvoorbeeld, leerde ik dat vooral de volgorde waarop je het nieuws brengt, heel belangrijk is.’

 

‘Werk nu vooral meer stapsgewijs’

Ondertussen zijn de trainingsdagen alweer een aantal maanden verleden tijd. De praktijksimulaties zijn ‘echte’ gesprekken geworden, zonder ondersteunende trainer. De vraag rijst: wat is er overgebleven van de lessen?

Henri: ‘Nu in de praktijk, op ons kantoor, zie ik dat de tips een verschil maken en medewerkers er blijer van worden. De training heeft mijzelf ook veel gebracht: ik ontwikkelde mijn leiderschapsstijl, werk nu vooral meer stapsgewijs. Ik vertoon “rood” gedrag en wil dus altijd snel naar mijn doel toe, maar om ons team in z’n geheel mee te krijgen, we hebben tenslotte iedereen nodig, is het belangrijk om met rust en stapsgewijs te communiceren.’

 

Gehele kantoor profiteerde

Ook het makelaarskantoor als geheel profiteerde van de leiderschapstraining, stelt Henri onomwonden vast. ‘In de achterliggende periode steeg de medewerkerstevredenheid, verbeterde de onderlinge taakverdeling tussen de compagnons en verliepen de werkoverleggen constructiever en vlotter. De training heeft daar zeker aan meegeholpen!’

 

Het is duidelijk: diplomatieke, omfloerste taal is Henri vreemd. En waar hij normaliter huizen verkoopt, maakt hij aan het einde van dit interview graag eens een uitzondering. Op geheel eigen ‘rode’ wijze: ‘Collega-ondernemers en managers, gewoon doen, zo’n training! Niet twijfelen! Je zult het direct merken in je bedrijf!’

"Zie dat medewerkers er blijer van worden"

HET BEDRIJF

NEESKENS MAKELAARS

 

Neeskens Makelaars wil een makelaarskantoor voor heel Zeeland én een verrassend makelaarskantoor zijn. ‘We bedenken steeds nieuwe concepten om woningen onder de aandacht te brengen. Zoals recent ons nieuwe concept Waterwonen Makelaars. Hierbij varen we de klanten langs de woningen, zodat ze het “waterwonen” beleven’, aldus Henri Butijn, een van de drie eigenaren.

 

Neeskens Makelaars begon in 1981 als dorpsmakelaar. Anno 2023 is het kantoor twee overnames verder (Bijdevaate Makelaardij en Kooijman Makelaardij) en werken de makelaars vanuit vijf vestigingen (in Goes, Yerseke, Tholen, Nieuwerkerk en Zierikzee). Gezamenlijk vormen ze de Neeskens Groep. Het portfolio omhelst veel nieuwbouwprojecten en een groeiend aandeel aan bedrijfsonroerend goed.

 

Lokaal betrokken en persoonlijke aandacht

Henri: ‘Groeien was en is ons doel, maar daarbij willen we altijd lokaal betrokken blijven, klanten persoonlijke aandacht blijven geven en snel blijven werken. Omdat we met drie compagnons zijn, lukt dit. We kunnen ons werk immers verdelen.’

 

 

CASES

image
FIRMA HANSKAMP

Handige handvatten voor managers

Lees meer
image
LAURA KOK

Ik wilde het vooral goed doen voor anderen

Lees meer