GOUDWISSELKANTOOR

“Voorheen er “Bam!” in, nu ga ik in gesprek”

‘Een aantal mensen binnen het bedrijf groeide de afgelopen jaren intern door naar managementfuncties. Als manager bleken ze echter bepaalde managementvaardigheden te missen. Wat is er als familiebedrijf nu mooier dan je mensen in zo’n situatie naar een volgende fase te helpen?’

Aan het woord is Johan de Ruiter (40 jaar), algemeen directeur van Goudwisselkantoor. Naast hem zit één van deze managers: regiomanager Geertjan de Keijzer (37 jaar). Beiden in een stijlvol pak gestoken (inclusief stropdas!), passend bij het edele product waarin ze handelen. In Veilinghuis De Ruiter, een aan het Goudwisselkantoor gelieerd veilinghuis in Klaaswaal, staan ze gezamenlijk en hartelijk Grow! te woord.

 

Geen ervaring in opbouwende feedback

Geertjan is één van die medewerkers die intern doorgroeiden naar een managementfunctie, om preciezer te zijn: de functie van regiomanager. Samen met zijn collega-regiomanagers klopte hij in 2019 op eigen initiatief bij de directie aan met het verzoek om extra bijscholing.

‘In 2017 deelde onze directie het land op in regio’s en stelde vanuit het eigen personeel regiomanagers aan. Hier was ik er één van. Elke regiomanager stuurt zo’n twintig tot dertig vestigingsmanagers aan.

Maar al snel kwam ik er als voormalig autoverkoper achter, dat ik vooral een doelgerichte in plaats van een mensgerichte aanpak hanteerde. Als nieuw aangestelde regiomanagers hadden we ook nog weinig ervaring in functioneringsgesprekken en het geven van opbouwende feedback.’

De directie begreep het verzoek en benaderde Bunt Groep voor het verzorgen van specifieke trainingen. ‘Ik heb in 2016 veel aan een maatwerktraining van hen gehad en breng het geleerde nog steeds dagelijks in praktijk’, verduidelijkt Johan. ‘Wat zoal? Bijvoorbeeld dat je iets direct moet doen, als je het binnen een paar seconden af kunt handelen.

 

‘Andere manier van denken’

En zo togen op een koude herfstochtend vijf ‘gouden’ regiomanagers naar Ede voor hun eerste trainingsdag Persoonlijk Leiderschap (de training omvatte in totaal zes dagen). Om te beginnen wachtte hun een gedragsanalyse met daarbij vragen als: Wie ben je als persoon? Hoe kijk je naar de wereld? Wie is de ander en hoe ziet die de wereld? Wie ben je als manager? Wat verwacht je van jouw vestigingsmanager? Wat zijn je kwaliteiten en valkuilen?

Geertjan: ‘Deze vragen maakten veel in me los en leerden me een andere manier van denken.’

Na een paar seconden stilte vervolgt hij glimlachend: ‘Deze trainingen waren voor mij even intensief als het lopen van een halve marathon. Bij Bunt Groep maak je een reis door jezelf.’

 

De leiderschapstraining betrof nochtans niet louter denkwerk, de trainer-coach huldigde het adagium: van oefenen leer je. Om die reden gaven op meerdere trainingsdagen ook acteurs acte de présence. Geertjan is nog steeds enthousiast: ‘Het werken met de acteurs mag je zeker noemen in het artikel! Met hen speelden we onder andere functioneringsgesprekken en slechtnieuwsgesprekken na. Bijvoorbeeld over de case: “Je hebt je doelstelling niet gehaald. Wat nu?” Ik leerde tijdens deze rollenspelen veel van de feedback die zowel de coach als mijn meeluisterende collega’s gaven. Over hoe ik overkom of hoe ik anders zou kunnen reageren. Échte eyeopeners!’

De gewezen autoverkoper wil wel kort inzoomen op zijn persoonlijke plussen en minnen. ‘Mijn gedrevenheid is een kwaliteit, maar als het niet snel genoeg gaat, dan wordt een gedreven persoon drammerig. Dat is mijn valkuil. De training zette me aan het denken: zo reageer ik nu, hoe ga ik daar voortaan anders mee om?’

Zijn trainer-coach wrijft zich vast en zeker in haar handen nu Geertjan zélf de verantwoordelijkheid voor zijn ontwikkeling pakt - die ontwikkelingsgerichte zelfsturing, dat is waar een coach naar streeft.

 

‘Productiever, door minder te doen’

De Geertjan van na de trainingen is ook nog eens productiever dan de Geertjan van daarvoor. Een ogenschijnlijk tegenstrijdige les stimuleerde zijn productiviteit: ‘Ik werd productiever, door minder te doen. Door minder taken op één dag te plannen, houd ik meer tijd over voor het afhandelen van administratieve zaken en onverwachtse dingen.’

‘t Is zonneklaar: de maatwerktrainingen hielpen de openhartige regiomanager naar een volgende fase. En niet alleen hem, concludeert zijn werkgever tevreden: ‘De vestigingsmanagers zijn blij, ze vinden dat de regiomanagers steeds meer voor hen betekenen.’

Geertjan onderstreept dit: ‘Voorheen ging ik er “Bam!” in: “Je moet beter presteren!” Dat vergrootte de spanning en de werkdruk alleen maar. Nu ga ik in gesprek.’

Desalniettemin zien de regiomanagers meer ruimte voor persoonlijke groei, want inmiddels volgen ze een tweede trainingsserie. ‘In 2016 was Bunt Groep van toegevoegde waarde voor Johan, vorig jaar voor ons, maar we zijn nog niet klaar!’ besluit de gedreven manager geestdriftig.

‘Leerde tijdens rollenspelen veel van de feedback

HET BEDRIJF

Goudwisselkantoor

 

Bij de ruim 100 Goudwisselkantoren in Nederland, België en Duitsland kun je terecht voor het aan- en verkopen van gouden sieraden, munten en baren. Verder kunnen klanten hier hun voorwerpen laten taxeren, buitenlands geld wisselen en er kluisjes huren.


‘Bij de banken gaat tegenwoordig alles online, maar vroeger beheerden die goud en kluisjes, deze oude bankiersdiensten doen wij nu’, licht algemeen directeur Johan de Ruiter toe.


Voortdurend vacatures
Hij vertelt eerlijk dat zijn onderneming ‘is gezegend’ juist dankzij de krediet- en coronacrisis. Klanten staan in de rij voor de Goudwisselkantoren. Sommigen verpanden sieraden uit nood, anderen kopen juist goud vanwege de lage rentestanden. Goudwisselkantoor groeide vanaf 2008 van 1 naar ruim 100 locaties en is markleider. Momenteel opent de onderneming elke drie weken een nieuwe locatie en daardoor zijn er voortdurend vacatures.

Johan: ‘In 1984 startte mijn vader met de in- en verkoop van munten en postzegels, in 2008 begonnen we met goud. We zijn een echt familiebedrijf met vijf broers in de directie.’

Een familiebedrijf voor alle lagen van de bevolking. ‘Iedereen moet het gevoel hebben goed geholpen te zijn, of het nu om één trouwring of een kilo goud gaat. Bij het Goudwisselkantoor is iedereen goud waard!’

CASES

image
FIRMA HANSKAMP

Handige handvatten voor managers

Lees meer
image
LAURA KOK

Ik wilde het vooral goed doen voor anderen

Lees meer