GELDERSE BOUWMEESTERS

“Ik hoef nog maar drie dagen op kantoor te zijn”

Zijn bouwbedrijf was succesvol, maar toch was Sander Polman in 2020 ontevreden. Amper twee jaar later is veel anders: de ogen twinkelen weer en zijn onderneming boekte vooruitgang. ‘We groeiden van één naar zes werknemers.’

Alles is mooi aan een eerste kennismaking met bouwonderneming Gelderse Bouwmeesters. Om te beginnen met de bedrijfsnaam zelf. Vervolgens gebeurt het met enige regelmaat dat mensen die het bouwbedrijf voor het eerst bezoeken, zich staand voor de hoofdingang vertwijfeld afvragen of ze wel op het juiste adres zijn: is dit niet een woonhuis, zo fraai? Eenmaal gearriveerd in de ontvangstruimte, wanen ze zich in een vtwonen-achtige woonkeuken waar talloze groene plantjes elegant uit het plafond tevoorschijn komen en foto’s de wanden sieren. In een paar tellen is duidelijk wat deze aannemer in huis heeft. Tegelijkertijd geeft de verzorgde schoonheid een signaal af: deze bouwmeesters doen het graag goed. Zo ook bij dit interview: vooraf vraagt eigenaar Sander Polman of hij de vragen alvast in kan zien, zodat hij zich goed kan voorbereiden.

 

‘Hij vroeg: “Wat drijft jou?”’

In 2020 zag het bouwbedrijf er ook al stijlvol uit, was de orderportefeuille royaal gevuld en verhoogde de eerste vaste werknemer samen met een team zzp’ers de productiviteit. Toch was Sander (37 jaar) niet tevreden. ‘Ik wist alleen niet precies waarom ik ontevreden was en ook niet hoe ik het op moest te lossen. Wel wist ik, dat ik zó niet langer door wilde gaan. Ik wist zelfs niet of ik door wilde met mijn onderneming.’

Een collega-ondernemer herkende Sanders worsteling en wees hem op Bunt Groep, waarop Sander hen benaderde.

‘Hun consultant ging helemaal terug naar het begin. Hij vroeg onder meer: “Wat drijft jou?” Ik antwoordde, dat ik graag mensen wil helpen. Hij vroeg daarop: “Past dit binnen jouw bedrijf?” Na wat bedenktijd concludeerde ik dat dit binnen mijn onderneming paste. Die wetenschap gaf gelijk al rust.’

Na nog een paar gesprekken bleek Sander hoofdzakelijk het slachtoffer van zijn eigen succes te zijn: waar hij ooit als zzp’er begonnen was, genoot van het bouwen, werd hij allengs drukker, waardoor hij steeds meer tijd op het kantoor doorbracht. ‘Dat is niet mijn ding, ik wil onder de mensen zijn.’

 

Om die reden adviseerde Bunt Groep om een werkvoorbereider/projectleider aan te nemen. ‘De keuze voor een werkvoorbereider gaf ons héél veel verlichting. Ik nam daarvoor alle verantwoordelijkheid op me, had geen rust meer, deed ook het magazijnbeheer, de tuin, enzovoorts. De adviseur leerde me deze taken te delegeren. Daarnaast namen we een administratief medewerkster aan. Bij haar komen nu alle mails binnen, zij bekijkt deze en beantwoordt ze alvast waar mogelijk. Dat scheelt, want alleen al het openen van al die mails, maakt je vermoeider.’

 

Echtgenote verlaat onderneming

Zo brachten de eerste adviezen van het Edese adviesbureau vooral: rust. ‘Ons bedrijf kreeg structuur en de juiste mensen belandden op de juiste plek. Ik hoef nog maar drie dagen op kantoor te zijn, kan weer twee dagen mee naar buiten om te timmeren en heb één dag om me op de verkoop te richten.’

Daarna volgde echter een ingrijpende verandering: echtgenote Marline (33 jaar) verliet de onderneming.

 

Tijdens het interview schuift ze even aan voor een toelichting. ‘De Bunt Groep-consultant vroeg ons: “Wat drijft jullie? Wat is voor jullie belangrijk?” Toen we daar goed over nadachten, trokken we de conclusie, dat ik moest stoppen. Ik had het niet meer naar m’n zin.’

Ze laat even een stilte vallen, waarop haar man aanvult: ‘Wij zaten samen op kantoor, Marline deed de administratie en het management, we waren beiden intensief en inhoudelijk bezig, continu, ook thuis.’
Marline: ‘Ik werk nu ergens anders en dat is voor ons samen veel leuker en rustiger. We komen nu allebei met andere verhalen thuis. We zijn blij met de gemaakte keuze.’

Sander knikt instemmend: ‘In het begin was het wrang dat Marline weg was, maar uiteindelijk is het goed geweest. Overigens denkt ze op managementniveau soms nog met ons mee.’

 

‘Klanten beter helpen’

Na de gemaakte keuzes verkreeg Sander de tijd, rust en frisheid om zijn hoofd te breken over een goede toekomststrategie. Dat was nieuw voor hem, voorheen werkte hij gewoon hard. Maar nadat zijn diepste drijfveer aan het licht was gekomen (mensen verder helpen), wilde hij vooral projecten aannemen waarbij creativiteit en vakmanschap het verschil maken, om zo klanten echt te kunnen helpen. Bijvoorbeeld voor opdrachtgevers die extra zorg nodig hebben, waarvoor bij de verbouwingen speciale expertise gevraagd wordt, zoals ouderenzorgwoningen.

Het strategisch nadenken, heeft hem geholpen, vertelt de Dodewaardse ondernemer. ‘Het zet je aan het werk, je slaat een piketpaal om ergens doelgericht naartoe te werken. Ik doe de dingen nu efficiënter en bewuster.’

 

Zonder te overdrijven kan gesteld worden dat er bij de Gelderse Bouwmeesters sprake is van een tijdperk voor en na Bunt Groep. ‘Door de verkregen structuur in de organisatie en de strategie is er rust gekomen. Dan komt er ook ruimte voor groei: in de afgelopen twee jaar groeiden we van één naar zes werknemers. Dat is ook dankzij Bunt Groep. Mede dankzij hen zijn we wie we zijn. Onze organisatie is nu heel sterk, dat merken klanten, we kunnen ze beter helpen.’

"Keuze voor werkvoorbereider gaf ons héél veel verlichting"

HET BEDRIJF

GELDERSE BOUWMEESTERS

 

Aanbouw, verbouw en houtbouw, dat zijn de pure specialiteiten van Gelderse Bouwmeesters uit Dodewaard. ‘We doen geen woning-nieuwbouw.’

 

Naast deze bouwtechnische specialiteiten onderscheidt de bouwonderneming zich nóg meer met het volgende: het centraal stellen van de klant. ‘Wij willen van de verbouwing een mooie tijd maken. Vaak zijn mensen tien jaar ouder na een verbouwing, omdat alles te strak is gepland. Wij plannen rustig, met vrije dagen tussendoor, zodat onze klanten even tot rust kunnen komen’, legt eigenaar Sander Polman uit. Om te vervolgen met een beeldend vergezicht: ‘We zien een verbouwing als een wandeling, waarbij je tussendoor even geniet van het uitzicht, een terrasje en geen stress kent.’

 

Ontzorgd van schets tot plint

Getuige de Google-reviews voegen de bouwmeesters daadwerkelijk de daad bij het woord: ‘Ontzorgd vanaf de eerste schets tot de laatste plint.’ ‘Gezellig om ze over de vloer te hebben.’ ‘Planning exact gevolgd.’ ‘Dankzij hen komen wij nu iedere dag thuis in een prachtig huis!’

 

Dankbare opdrachtgevers, ze zullen Sander vrolijk stemmen: ‘Mensen blij maken, dat vind ik écht het allermooiste aan ons vak!’

CASES

image
NEESKENS MAKELAARS

NEESKENS MAKELAARS

Lees meer
image
QUADRAAT PROJECTMANAGEMENT

Quadraat Projectmanagement

Lees meer