CASTELEIJN STROOPWAFELS

“Assessments gaven zicht op kwaliteiten en ontwikkelpunten”

Ze worden gegeten van Noord-Amerika en West-Europa tot Zuid-Afrika en Japan. De oer-Hollandse stroopwafels en gevulde biscuits van Casteleijn Stroopwafels vinden gretig aftrek in tientallen landen. Inmiddels staat de vierde generatie aan het roer van dit 125-jarige familiebedrijf. Klaargestoomd door Bunt Groep, op weg naar verdere professionalisering.

Verder professionaliseren

Het begon allemaal in 1888, toen Dirk Casteleijn in Bergambacht zijn eigen bakkerij begon. Dit bedrijf werd uiteindelijk gesplitst in Casteleijn Brood & Banket en Casteleijn Patisserie Specialiteiten. Herman Casteleijn zette Casteleijn Patisserie Specialiteiten voort in Bergambacht. Onder de naam Casteleijn Stroopwafels produceerde hij onder meer stroopwafels en gevulde biscuits. ‘Vader begon in de jaren tachtig al met export. En met succes! We leveren nu aan grossiers in meer dan 25 landen. Voor grote merken produceren wij onder private label’, zegt Wim.

Casteleijn Stroopwafels groeide gestaag door. Sinds de jaren negentig verviervoudigde de productie van het bedrijf. Op de loonlijst staan inmiddels meer dan tachtig medewerkers. En aan ambitie ontbreekt het de vierde generatie ook niet.

Arian kwam zo’n twaalf jaar geleden bij het bedrijf van zijn schoonouders werken. Wim is al 18 jaar in dienst. Zijn jongere broer Jan-Dirk is ruim veertien jaar binnen het bedrijf actief. Voor een gezonde toekomst van het bedrijf was verdere professionalisering belangrijk. Maar welke rol zou de vierde generatie Casteleijn hierin krijgen? ‘We hebben een snelle groei doorgemaakt de laatste jaren. Het management moet dan meegroeien met het bedrijf. Dat kan alleen als je helder hebt wat je persoonlijk kunt en wilt’, zegt Arian. ‘Daar hebben wij Bunt Groep bij betrokken. We hebben alle drie een assessment gedaan om zicht te krijgen op onze kwaliteiten en ontwikkelpunten. Die zijn we daardoor gaan herkennen, erkennen en accepteren. Dat was cruciaal. De vraag was tenslotte: Wie zou wat gaan doen binnen het bedrijf? Welke rol zouden Wim, Jan-Dirk en ik als schoonzoon krijgen? Er was openheid nodig.’

"Hoe groeit management mee met bedrijfsgroei?"

Rolverdeling

Bij het nadenken over de rolverdeling stond voor iedereen het belang van het familiebedrijf voorop. In eerste instantie zou pa Casteleijn de leiding houden. Helaas werd hij ziek en hij overleed in 2012 op 72-jarige leeftijd. Arian werd nu algemeen directeur, Wim ging zich richten op productieontwikkeling en machineparkbeheer, Jan-Dirk werd hoofd productie & logistiek. ‘Zo zou vader het ook gewild hebben’, knikt Wim ‘dat geloof ik vast.’

De assessments waren eyeopeners voor Wim, Jan-Dirk en Arian. ‘Je gaat jezelf beter leren kennen’, vindt Jan-Dirk. ‘Ik wilde hoofd productie & logistiek worden en heb samen met Bunt Groep gekeken wat ik nodig had om deze functie goed te kunnen vervullen. Delegeren vond ik bijvoorbeeld moeilijk. Ik zag enorm op tegen functionerings- en beoordelingsgesprekken met medewerkers. Ik moest me, kortom, ontwikkelen als manager. Daarom heb ik bij Bunt Management verschillende trainingen gedaan: Praktisch Management, Time Management en Communicatieve Vaardigheden. Daar heb ik veel aan gehad, óók in de privésfeer.’

 

Eerlijke spiegel

Ook Wim vond het assessment waardevol. ‘Het is een scherpe en eerlijke spiegel die je karakter precies laat zien. Na zo’n assessment van een dag ben je wel leeg’, glimlacht hij. De assessments lieten ook de verschillen en overeenkomsten tussen de broers en hun zwager zien. Als bedrijfseconoom van achtergrond had Arian vooral een zakelijke aanpak. ‘Ik ben me er bewust van geworden dat de menselijke kant heel belangrijk is. Je kunt niet alleen in rendementen denken. Op dat punt heb ik me verder ontwikkeld. Het is belangrijk dat je transparant bent als leidinggevende en dat je visie uitdraagt. Deze tijd vraagt tenslotte een andere manier van leidinggeven dan vroeger. In plaats van dirigeren moeten we delegeren, de kwaliteiten van de mensen benutten en zo de organisatie naar een hoger niveau trekken.’

Lean management 

Begeleid door Bunt Groep kreeg het nieuwe managementteam vorm. Nu deze basis op orde is, willen Arian, Jan-Dirk en Wim verder met het familiebedrijf: Casteleijn Stroopwafels professioneler en efficiënter maken, van communicatie en verkoopapparaat tot productie. ‘We gaan aan de slag met lean management’, zegt Jan-Dirk. ‘De filosofie achter lean management spreekt ons aan. We zijn IFS- en BRC-gecertificeerd en moeten de kwaliteit kunnen waarborgen. Lean management gaat ons helpen om dat op een slimme manier te doen. Automatisering zal daarbij ook steeds belangrijker worden. Bunt Management heeft op dit gebied veel expertise in huis.’ ‘We hebben een lean-team samengesteld’, legt Wim uit. ‘Dit team, bestaande uit medewerkers van de werkvloer, wordt verantwoordelijk voor het verbeteren van de werkprocessen. Dat past bij onze keuze om te delegeren in plaats van te dirigeren. Bunt Management begeleidt het team.’ Door het implementeren van lean management wil Casteleijn Stroopwafels verder kunnen groeien. ‘Uitgroeien van betrouwbare leverancier tot preferred supplier van onze klanten’, zo vat Arian het samen. ‘Daarom is onze samenwerking met Bunt Groep waardevol. Samen zorgen we ervoor dat wij als mens èn als organisatie doorgroeien naar een hoger niveau!’

 

Casteleijn Stroopwafels

Wilt u meer weten over Casteleijn Stroopwafels? Kijk dan op www.casteleijnbv.com

CASES

image
QOUNT & PARTNERS

Een assessment kan voor veel ellende behoeden

– Lees meer
image
FIRMA HANSKAMP

Handige handvatten voor managers

– Lees meer