Time Management tips: Reken af met de top 4 tijdvreters

'Ik kom altijd maar tijd tekort!'
Nooit is er een moment van rust. Bij elke taak die je afrondt, komen er weer drie bij. Kun je hier iets aan doen? 
Gelukkig wel. Veel taken komen gewoonweg niet af, omdat we geteisterd worden door zogenaamde tijdvreters. Robert Bakker verdeelt tijdvreters in zijn boek Time Management in 12 Stappen in vier groepen. We beschrijven hier de top 4. Tijd om hiermee af te rekenen!

Time Management tips: Reken af met de top 4 tijdvreters

Top 4 tijvreters

 

  1. Heb je even tijd?
    Het is het recept om uit je concentratie te worden gehaald: Collega's staan weer bij je bureau en vragen of je even tijd hebt voor het een of ander. Het gevolg: Het duurt minstens vijftien minuten voordat je weer in je oude concentratie bent. Zonde van de tijd!

  2. De vergadering
    Vergaderingen zijn vaak:
    - Te lang;
    - Achteraf overbodig;
    - Slecht geleid;
    - Ongestructureerd door het gebrek aan een agenda.

    Hoe vaak zijn er niet te veel mense naanwezig bij een vergaering? Iedereen is bang om iets te missen, us zijn ze toch aanwezig. Bkker stelt: 'In elk geval is het veelvuldig bezoeken van langdurige vergaderingen een enorme aanslag op de tijd en het is ieders plicht om zorgvuldig na te gaan of dit allemaal wel nodig is en welke oplossingen er kunnen worden bedacht om hierin tijd te besparen.' 

  3. De onzinstoorder
    Onzinstoorzenders zijn:

    - Collega's die hun geweldige weekend met je willen bespreken, terwijl je even hard wilt doorwerken.
    - De nieuwsgierige of klagerige buurvrouw of de te opdringerige buurman.
    - Telefoongesprekken van collega's die je uit je concentratie halen, vooral privégesprekken.

    Het gaat hier om mensen die je storen voor zaken die niets met het werk te maken hebben. Het probleem is dat je meestal niet onbeleefd wilt zijn, zeker niet op kantoor. Het gevolg: Je gaat mee in de onderbreking. En wie de vrije hand geeft, is lijf en leden kwijt...

  4. Opendeur politiek
    Dit is de moderne manier van leidinggeven. Iedereen kan binnenlopen en durft dingen te zeggen. Het kán een bedrijf verder helpen en leiders komen uit hun ivoren toren. De enorme valkuil hierbij is concentratieverlies. En uiteindelijk kost dat de organisatie handenvol geld.

Time Management tips om af te rekenen met tijdvreters

 

  • Selecteer alleen die deelnemers die nodig zijn voor de vergadering.
  • Maak een agenda en houd je daar aan.
  • Evalueer na de vergadering of er verbeterpunten zijn voor de volgende keer.
  • Evalueer aan het eind van de vergadering of er acties zijn voor alle agendapunten en wie wat gaat doen.
  • Durf 'nee' te zeggen. Geef aan dat je even geen tijd hebt en wanneer je dat wel hebt.
  • Durf 'nee' te zeggen tegen taken die door anderen moeten worden uitgevoerd.
  • Sluit de deur van je kantoor.
  • Bij een open kantoor: Luister via een mp3-spelen naar rustige muziek die jou (en je collega's) niet afleidt. Zo word je minder snel afgeleid door telefoongesprekken van anderen.

 

Nieuwsgierig?

Bent u nu al nieuwsgierig of heeft u vragen? Meld u aan voor de training Time Management of laat ons contact met u opnemen!

BLOG

image
Zoek de 8 verspillingen in jouw organisatie
07 / 09 / 2021
Lees meer
image
Waarom de koude kant ook een frisse wind kan zijn | Serie 'De parel binnen het bedrijfsleven'
04 / 08 / 2021
Lees meer