Tijdgebrek? 7 Tips om tijd over te houden.

We willen het allemaal: meer vrije tijd, meer rust, minder overwerken. Maar veel mensen lukt het niet. Toch kunt u uw tijdtekort beïnvloeden. Onze Time Managementmethode kan u daarbij helpen. Hier volgen 7 tips om meer tijd over te houden.

Tijdgebrek? 7 Tips om tijd over te houden.

1. Maak uw hoofd leeg

 

Gedachten dwarrelen door uw hoofd over alles wat nog gedaan moet worden. Tijd om die gedachten weg te krijgen, zodat u heerlijk onbezorgd aan de slag kunt! Pas dan kunt u effectief werken en houdt u tijd over.

 

2. Verzamel alles wat u bezighoudt

 

Alle taken, projecten en gedachten moeten op één plaats worden verzameld, namelijk in de Stuff-bak of e-mailbox. Fysieke zaken gaan in de Stuff-bak, bijvoorbeeld notities en nog te ordenen papieren. Zaken die er niet inpassen, schrijft u op een apart papiertje. Zo raakt uw hoofd leeg.
Tip: Zorg dat u altijd een notitieblokje bij u heeft.

 

3. Verwerk wekelijks alle verzamelde zaken

 

Nu alles wat u bezighoudt verzamelt is, moet u er wel iets mee doen.

  • Plan één keer per week een moment in om alles door te nemen.
  • Is iets een actie? Bepaal dan of u het binnen 2 minuten kunt afhandelen. Zo ja, voer de actie uit of delegeer deze.
  • Duurt de actie langer dan 2 minuten, maar moet die wel snel worden uitgevoerd? Noteer die in uw agenda of op de lijst Eerstvolgende Actie.
  • Minder belangrijke acties kunnen op de lijst Later/Misschien worden gezet, weggeooid of gearchiveerd.
  • Bestaat iets uit meerdere taken? Dan is het een project en noteert u die op de lijst Projecten.
  • Parkeer projecten die geen haast hebben. Schrijf ze op een aparte lijst, zodat u ze niet vergeet. Heeft u later een rustig moment? Dan neemt u die lijst door voor inspiratie.

 

4. Delegeer

 

Er zijn vast wel taken die door iemand anders kunnen of moeten worden uitgevoerd. Delegeer die en noteer ze op de lijst Wachten Op. Daar ziet u in één oogopslag wat u gedelegeerd heeft en verliest u die taken niet uit het oog.

 

5. Zorg dat een actie ook écht een actie is

 

Het succes van de Time Managementmethode komt doordat taken ook écht taken zijn en eenvoudig kunnen worden uitgevoerd. Pas dus op dat u geen zaken op de lijst Eerstvolgende Acties plaatst die eigenlijk projecten zijn. Een huurauto regelen komt niet als zodanig op de lijst te staan, maar als 'Huurbedrijf bellen' of 'Huurbedrijf zoeken op internet'.

 

6. Zorg voor een nette werkplek

 

Zorg dat uw werkplek altijd netjes is. Rondslingerende papieren moeten net als andere zaken worden verwerkt, anders leiden ze af. Leg post-its in de Stuff-bak en archiveer dingen die u wilt bewaren in een geordend systeem, bijvoorbeeld in archiefkasten.

 

7. Neem elke week alles door

 

Het systeem werkt alleen als u zich er ook echt aan houdt. Neem dus wekelijks uw lijsten, e-mailbox en Stuff-bak door, verwerk en organiseer. Pas op dat u niet terugvalt in uw oude werkwijze. Zorg dat de Stuff-bak echt leeg raakt en dat u er nooit iets in terugstopt. U zult zien dat u productief blijft en een stuk lekkerder in uw vel zit.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BLOG

image
Zoek de 8 verspillingen in jouw organisatie
07 / 09 / 2021
Lees meer
image
Waarom de koude kant ook een frisse wind kan zijn | Serie 'De parel binnen het bedrijfsleven'
04 / 08 / 2021
Lees meer