RSI voorkomen met Time Management

Met het toenemend gebruik van computers hebben steeds meer mensen er last van: nek- en schouderklachten, rugklachten en een muisarm. RSI (Repetitive Strain Injury) is intussen een bekende term geworden.

RSI voorkomen met Time Management

Het ontstaan van RSI

RSI wordt veroorzaakt door langdurig herhaaldelijke bewegingen van het lichaam. Als je bijvoorbeeld veel achter de computer werkt, kan veelvoudig gebruik van de muis klachten aan de pols en arm veroorzaken, bijvoorbeeld pijn, koude handen, krachtverlies en tintelingen. Typ je de hele dag, dan kan ook dat spierklachten opleveren. En wie klaagt er niet over een stijve nek en zere schouders? Ook bij andere werkzaamheden, bijvoorbeeld in de bouw of in de kapsalon, kunnen repetitieve bewegingen tot klachten lijden.

RSI kan matig tot zeer ernstige klachten veroorzaken. Verander je niets aan je werkhouding of tijdsindeling, dan kun je op den duur zelfs arbeidsongeschikt raken. Tijd dus voor bruikbare tips om RSI te voorkomen.

 

Tips om RSI te voorkomen

 

  1. Zorg voor een ergonomische werkplek
    Werk je op kantoor, dan is het essentieel dat je bureau, bureaustoel en computer op de ideale afstand en hoogte staan. De bedoeling is dat je recht kunt zitten terwijl je werkt, je armen ondersteund worden en het beeldscherm op de juiste hoogte staat ten opzichte van je gezicht.
  2. Zorg voor een ideale dagindeling
    Een ideale dagindeling hangt niet alleen af van je energieniveau, dus wanneer je piekt en daalt. Bij het plannen van de dag is afwisseling minstens zo belangrijk. Kun je beeldschermwerk afwisselen met een vergadering, afspraken of een bezoek aan de groothandel? Is het mogelijk om de bouwplaats tijdelijk te verlaten om materiaal in te slaan? Benut die momenten door ze over de dag te verdelen, zodat je herhaaldelijke bewegingen kunt onderbreken.
  3. Verruil je laptop voor een desktop
    De populariteit van draagbare computers druist in tegen allerlei ergonomische regels. Werken achter een laptop is vragen om problemen. Je zit al snel ineengedoken en er is weinig mogelijk om de werkhouding te verbeteren. Zorg dus voor een desktop op je vaste werkplek en gebruik je laptop alleen voor onderweg.
  4. Maak gebruik van sneltoetsen
    Gebruik de muis zo min mogelijk achter de computer en leer sneltoetsen te gebruiken.
  5. Houd voldoende pauzes
    Zorg dat je bij repetitief werk elk half uur 5 minuten pauze houd. Een pauze kan hierbij ook uit afwisselend werk bestaan, bijvoorbeeld het opruimen van je bureau of papierwerk in het archief stoppen.
  6. Voorkom stress
    Stress kan flink bijdragen aan het oplopen van RSI-klachten. Wanneer je haast hebt en deadlines moet halen, zet je lichaam zich als het ware schrap. Door de stress neem je onbewust een soort vechtershouding aan en die is verre van symmetrisch. Doordat je onbewust scheef zit te werken, groeit de kans op lichamelijke klachten. Zorg dus voor voldoende ontspanning en maak je een effectieve time management-methode eigen, bijvoorbeeld onze Time Management methode.
  7. Zorg voor voldoende beweging
    Beweging zorgt voor ontspanning, soepele gewrichten en meer spierkracht. Voor zowel mannen als vrouwen is krachttraining aan te raden. Door je spieren te versterken, verklein je de kans op vermoeidheid en klachten. Bovendien houd je je lichaam soepel en kunnen bestaande klachten zelfs verdwijnen.

Wil je stressvrij en effectief werken?

Met time management kun je heel wat stress en spanningsklachten voorkomen. Leer stressvrij en effectief te werken en kom voortaan weer voor het eten thuis. 
Interesse? Schrijf je hier in voor onze training Time Management.

BLOG

image
Zoek de 8 verspillingen in jouw organisatie
07 / 09 / 2021
Lees meer
image
Waarom de koude kant ook een frisse wind kan zijn | Serie 'De parel binnen het bedrijfsleven'
04 / 08 / 2021
Lees meer