Je hoofd leegmaken door te schrijven

In onze moderne drukke levens is het een veel gehoorde kreet: "Oh, wat heb ik het druk!" Gedachten dwarrelen door je hoofd, over wat je allemaal nog moet doen om de deadline te halen, over je kind die ziek thuis zit en over je partner die vanmorgen kwaad naar het werk is vertrokken. Soms wordt stress en spanning je allemaal te veel. Maar wat kun je eraan doen?

Je hoofd leegmaken door te schrijven

Een feit is dat het werk doorgaat en deadlines moeten worden gehaald. Hoewel je collega's en leidinggevende meelevend zijn, zul je toch de focus terug moeten brengen naar het werk. De beste manier is om je hoofd eerst leeg te krijgen.

 

Een schrijfoefening

Je kunt je hoofd leeg maken door dingen op te schrijven. In het geval van werk is dat vaak een lijst van taken die nog gedaan moeten worden.

Aangezien spanningen vaak door meer dan alleen het werk worden veroorzaakt, kijken we nu wat breder.
Het doel is om je hoofd leeg te krijgen en om zelfs in tijden van flinke stress wat rust te vinden.

 

  1. Pak pen en papier en zoek een rustige plek op.
    Zit je op een gedeeld kantoor en zijn je collega's rumoerig? Vraag ze om wat rustiger te zijn, zodat je je kunt concentreren.
  2. Schrijf nu alles op wat je bezighoudt.
    Het gaat om werkelijk alles wat door je hoofd gaat en je aandacht vraagt, dus zowel privézaken als werkgerelateerde zaken. Het gaat erom dat alle zorgen straks uit je systeem zijn, zodat je ze kunt laten rusten.
  3. De manier van schrijven is helemaal aan jezelf.
    Een relaas over hoe vreselijk je voelt kan heel opluchtend werken. Maak er een soort dagboek van en schrijf al je gevoelens op. Vooral bij relatieproblemen of andere dingen die je hoog zitten, is het zeer prettig om er alles op papier uit te gooien. Je raakt het dan kwijt.
  4. Schaam je niet voor wat je schrijft.
    Ben je kwaad op je partner, dan meen je wellicht niet alles wat je schrijft, maar je wilt het er toch uitgooien. Schrijf alles op. Je hoeft het niet terug te lezen. Het uiten van je gevoelens op zich zorgt vaak al dat je rustiger wordt en dingen kunt relativeren.
  5. Heb je alles opgeschreven?
    Blijf rustig zitten en bedenk of er echt geen dingen meer zijn die je dwarszitten. Is er toch nog iets? Schrijf het dan op!

Als het goed is, is je hoofd na deze oefening een stuk rustiger. Schrijven is helend, omdat je alles wat je denkt en voelt eruit gooit.
Waarschijnlijk heb je daarna meteen een verzameling taken of projecten die nog gedaan moeten worden.
Je kunt die zaken verwerken via onze Time Management methode.
Hoe je dat doet, kun je lezen in het artikel 7-tips-om-tijd-over-te-houden.

 

Hulp nodig?

Lukt het je nog niet om te ontspannen?
Werk je vaak over en wil je meer vrije tijd?
Dan is een training Time Management wellicht iets voor jou.
Schrijf je hier in voor onze training!

BLOG

image
Zoek de 8 verspillingen in jouw organisatie
07 / 09 / 2021
Lees meer
image
Waarom de koude kant ook een frisse wind kan zijn | Serie 'De parel binnen het bedrijfsleven'
04 / 08 / 2021
Lees meer