Hoe kun je burn-out symptomen herkennen?

In het hedendaagse hectische leven komt het helaas regelmatig voor: een burn-out. Volgens het Centraal Bureau van de Statistiek heeft zo'n 13% van de Nederlandse bevolking last van burn-outverschijnselen. (cijfers 2011) Een deel hiervan kan vrij snel re-integreren, maar er zijn heel wat mensen die langer, soms zelfs jarenlang, thuis zitten.

Hoe kun je burn-out symptomen herkennen?

Een burn-out is dus een serieuze ziekte die flink wat roet in het eten kan gooien. Vooral als je de eerste kenmerken over het hoofd ziet en te laat bent, kan het een lang en naar ziekteproces worden. Maar hoe herken je de eerste verschijnselen van een burn-out, zodat je die kunt voorkomen?

 

Een burn-out herkennen

Uiteraard hangt het per persoon af welke burn-outklachten optreden, maar er zijn verschillende kenmerken die veel mensen hebben. Klachten kunnen variëren van lichte stress tot aan hevige vermoeidheid en woedeaanvallen.

 

De eerste kenmerken van een burn-out:

  • Somberheid, gejaagdheid, gespannenheid.
  • Neerslachtigheid, huilen.
  • Concentratieverlies, vergeetachtigheid, snel fouten maken.
  • Slapeloosheidsklachten, hartkloppingen, maag- en darmklachten.
  • Aanhoudende vermoeidheid.
  • Lagere weerstand.

 

Gevorderde kenmerken:

  • Gebrek aan energie, zelfs als je opstaat. Alles is te veel, zelfs na een week vakantie.
  • Geen plezier meer ervaren.
  • Angstklachten, woedeaanvallen, huilbuien.
  • Afkeer tegenover het werk en negatieve houding tegenover collega's en leidinggevende.
  • Negatieve gedachten: waar doe ik het allemaal voor? Wat heeft het voor zin?
  • Niet in staat om je te concentreren op een boek of tv-programma.

 

Een burn-out voorkomen

Mocht je sterk het vermoeden hebben dat je tegen een burn-out aanzit, dan is het aan te raden om hulp te zoeken voordat het te laat is. De huisarts kan je doorverwijzen naar een geschikte therapeut, maar je kunt er ook zelf een zoeken.

Beter is om een burn-out te voorkomen. Heb je slechts lichte signalen, dan ben je er waarschijnlijk op tijd bij. Ga na wat het is dat je stress bezorgt of je zo moe maakt. Pieker je veel en komen je gedachten niet tot rust? Het is aan jou om de eerste stap te zetten naar verandering. Ga in gesprek met je leidinggevende en kijk of je een cursus timemanagement mag volgen. Vaak komen angstgedachten door een gebrek aan overzicht en faalangst. Een training timemanagement kan je helpen om effectief en stressvrij te werken. Je leert bijvoorbeeld om te gaan met to-do-lists, piekergedachten en een hoge werkdruk.

Het is een investering in jezelf.

 

Zie ook: Psychosociale begeleiding

 

 

 

 

 

BLOG

image
Zoek de 8 verspillingen in jouw organisatie
07 / 09 / 2021
Lees meer
image
Waarom de koude kant ook een frisse wind kan zijn | Serie 'De parel binnen het bedrijfsleven'
04 / 08 / 2021
Lees meer