Herken je het? Je bent dagelijks hard aan het werk in je bedrijf en het bedrijf is door deze noeste arbeid gegroeid. Je hebt meer personeel erbij gekregen en ondertussen is de sfeer anders geworden. Niet meer zoals in het begin, toen er een gezamenlijke drive was om te presteren, een ‘wij’-gevoel. Langzaamaan begin je gedachten te krijgen of je nog wel past in je eigen bedrijf.
Je verlangt terug naar die goede oude tijd en hoe die weer terug te krijgen. Hoe kom je weer terug naar de kern van je bedrijf en vind je je plezier weer terug?
Waarom ben je het bedrijf begonnen? Je zag een kans in de markt, je had daar een oplossing voor en bent er voor gegaan. Die oplossing, het product, de dienstverlening, dat is jou op het lijf geschreven. Jij bent het! En daarom past het ook zo bij jou.
Maar waarom vond je het zo belangrijk om die kans in de markt of het daarbij behorende probleem op te lossen?
En hoe zou de wereld eruit zien zonder jouw bedrijf?
Belangrijk is om dit voor jezelf te weten, maar ook je medewerkers er in mee te nemen.
Vaak is het zo dat de mensen die een beetje hetzelfde gevoel hebben bij het waarom van het bedrijf, degenen zijn die daar net zo hard voor willen gaan als jijzelf.
En dat roept natuurlijk ook de vraag op wie van je mensen dat gevoel niet hebben en wellicht andere belangen nastreven.
In het begin van je bedrijf zat je zelf dicht op het bedrijfsproces. De mensen met wie je werkte, legden je zelf uit wat je van hen verwachtte. Zowel van de taakuitvoering als voor hoe ze met collega’s, klanten, onderaannemers enzovoorts om moeten gaan. Daarin liet jij zelf zien, door het voorbeeld te geven en het uit te leggen, wat jij belangrijk vindt.
Naarmate je bedrijf is gegroeid heb je meer mensen gekregen en is het lastiger geworden om dat aspect van omgaan met anderen over te brengen.
Het advies is nu om terug te gaan naar wat jij toen belangrijk vond, want dat vind je nu nog belangrijk. En dan vanaf nu iedere dag het naar je mensen te benoemen en te waarderen als ze dat gedrag vertonen wat je graag wilt zien.
Uiteraard betekent het ook dat je mensen moet aanspreken op het moment dat ze het tegenovergestelde gedrag laten zien.
Mensen aanspreken is niet altijd makkelijk. En toch is het nodig om de sfeer van weleer terug te krijgen. Vaak worden we ervan weerhouden, doordat we bang zijn dat we iemand daardoor verliezen. Het kan ook zijn dat we niet zo goed weten hoe dat op een goede manier aan te pakken.
Als dit zo bij jou is, is dat goed om te onderkennen. En daag jezelf dan uit om daar stappen in te ondernemen. Sommige dingen kun je namelijk leren en dat is met mensen aanspreken ook zo.
Waar we het hier in feite over hebben is de cultuur van jouw bedrijf. Wat er nodig is om die cultuur goed te krijgen, naar jouw wensen en beeld, is dat er leiding gegeven wordt en sturing aan gedrag van mensen.
En dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Als Bunt Groep zijn we dagelijks bezig met het thema ‘leiderschap’. We geven er trainingen over en begeleiden ondernemers persoonlijk. Ook jouw bedrijf en team kunnen we hierin helpen. Neem eens contact met ons op voor een kennismaking of kijk op deze pagina hoe we jou en je organisatie helpen te ontwikkelen.
Ir. H.G. (Henk) Hop, business consultant