Help! Ik kan niet slapen...

Niet kunnen slapen is iets wat iedereen wel eens overkomt: je maakt je zorgen over je huwelijk, je kind is ziek of je hebt problemen op het werk. Maar wat als je slaapproblemen chronisch worden en je nachtenlang wakker ligt?

Help! Ik kan niet slapen...

Slapeloosheid kan allerlei psychische en medische oorzaken hebben. Spanning en stress op het werk komen vaak voor als oorzaak om niet te kunnen slapen:

 

  • De werkdruk is te hoog, waardoor je oververmoeid bent en opziet tegen de volgende werkdag.
  • Je bent bang om een deadline niet te halen, waardoor je 's nachts ligt te piekeren.
  • Je hebt last van faalangst en onzekerheid.

Dit zijn slechts een paar voorbeelden van situaties die kunnen leiden tot slaapproblemen. Chronische slapeloosheid kan een flinke impact hebben op je lichaam en geest.

 

Gevolgen

Slapeloosheid kan onder andere de volgende gevolgen hebben:

  • Oververmoeidheid
  • Prikkelbaarheid en woedeaanvallen.
  • Stress en spanningen.
  • Slechte concentratie en verminderd reactievermogen.
  • Fysieke uitputting.
  • Depressie.
  • Een verminderde weerstand.
  • Een slechter kortetermijngeheugen.
  • Burn-out.

 

Tips om slapeloosheid te voorkomen

Graag geven we je wat tips om beter te kunnen slapen. Wees je er hierbij van bewust dat slaapproblemen een diepere of medische oorzaak kunnen hebben. Mochten onderstaande tips op lange termijn niet werken, zoek dan begeleiding bij een specialist.

 

  1. Doe aan Time Management. 
    Spanning en stress op het werk worden vaak veroorzaakt doordat het werk niet effectief is ingedeeld, door angstgedachten en een gebrek aan overzicht. Volg de training Time Management om te leren je tijd slim in te delen en af te rekenen met stress en angstgedachten. De Time Management methode is een goede eerste stap naar stressvrij werken.

  2. Zorg voor regelmaat.
    Regelmaat is zeer belangrijk voor lichaam en geest. Lijd je een onregelmatig leven en ga je telkens op verschillende tijden naar bed, dan kan dat slaapproblemen veroorzaken. Zorg voor een vast slaapritme: Ga elke avond op dezelfde tijd naar bed en sta elke ochtend op dezelfde tijd op. Zo leert het lichaam op de juiste tijd de slaapverwekkende stof melatonine aan te maken. En: Slaap nooit overdag!

  3. Let op met wat je eet en drinkt.
    Ga niet met een volle maag naar bed; bijvoorbeeld een handjevol noten als avondsnack. Voorkom alcohol, koffie en thee met theïne (neem kruidenthee of slaapthee). Misschien denk je dat alcohol je slaperig maakt, maar feitelijk is het juist een oppepper.

  4. Accepteer dat je niet kunt slapen.
    Lig je wakker? Ga je dan niet ergeren. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar als je je ergert, slaap je zeker niet. Beter is om iets te gaan doen, het liefst iets vervelends, zoals afstoffen, ramen lappen of een lijstje maken met dingen die je kunt doen als je wakker ligt.

  5. Voorkom prikkels van de computer en tv.
    Vooral de computer kan ervoor zorgen dat je nog klaarwakker bent rond bedtijd. Zet die pc dus op tijd uit en ga lekker lezen bij een schemerlampje. Televisie kijken kan 's avonds best, maar zorg voordat je gaat slapen voor minstens een half uur rust. Een echte boosdoener is een tv in de slaapkamer.

  6. Ga sporten!
    Regelmatig sporten zorgt voor ontspanning, een blijer gevoel en een gezonde moeheid als je gaat slapen. Tip: sport niet laat op de avond, maar juist in de middag. Sporten zorgt namelijk ook dat je je weer opgewekt en fit voelt.

  7. Schrijf alle piekergedachten op voordat je naar bed gaat.
    Zorg dat je hoofd leeg is als je gaat slapen. Het kan ook helpen om alvast een planning te maken voor de volgende dag. Zodra alle punten uit je systeem zijn en 'veilig' op papier staan, voel je je vanzelf rustig en ontspannen.

Wil je meer weten? 

Wil je meer weten over stressvrij werken en Time Management? Meld je aan voor de training Time Management!

BLOG

image
Zoek de 8 verspillingen in jouw organisatie
07 / 09 / 2021
Lees meer
image
Waarom de koude kant ook een frisse wind kan zijn | Serie 'De parel binnen het bedrijfsleven'
04 / 08 / 2021
Lees meer