Vraag je het jezelf ook wel eens af, waarom die ene collega heel anders omgaat met de dingen die op hem afkomen dan de andere, terwijl ze min of meer dezelfde dingen meemaken? Ligt het aan de dingen die ze meemaken? Nee, want de situatie is hetzelfde. Het verschil zit hem vooral in hun manier van denken. Ze denken verschillend over de dingen die ze meemaken en daardoor voelen en doen ze ook anders.
Herken je de situatie? Je zit te piekeren over een besluit wat je moet nemen. Of je probeert het gesprek met die lastige klant te ontlopen. Je moet je presentatie nog voorbereiden voor die online-meeting, maar je stelt het steeds uit. Anderen zijn weer helden in het voorspellen van gebeurtenissen en gedachten: die klant belt vast over de factuur die ik zojuist gestuurd heb. Blijkt deze klant echter te bellen voor een nieuwe order.
Vraag je het jezelf ook wel eens af, waarom die ene collega heel anders omgaat met de dingen die op hem afkomen dan de andere, terwijl ze min of meer dezelfde dingen meemaken? Ligt het aan de dingen die ze meemaken? Nee, want de situatie is hetzelfde. Het verschil zit hem vooral in hun manier van denken. Ze denken verschillend over de dingen die ze meemaken en daardoor voelen en doen ze ook anders.
Bepaalde gereedschappen heeft iedereen in zijn leven nodig. Ze vergemakkelijken je leven als je ze in je koffer hebt zitten of in je schuur hebt hangen. Vanuit de praktijk van elke dag is er een gereedschap wat ik echt iedereen gun! Dit gereedschap is een methode om beter om te gaan met allerlei situaties die aanleiding kunnen zijn voor stress of spanning. Het gaat over jouw manier van denken. Want jouw manier van denken bepaalt hoe je jezelf voelt en gedraagt. Dit is het uitgangspunt van de Rationele Effectiviteits Training, de zogenaamde RET-methode. Deze methode is ontwikkeld door Albert Ellis en wordt inmiddels wereldwijd gebruikt door zowel het management als medewerkers.
Veel mensen herkennen het vanuit de praktijk. Je weet best hoe je nee moet zeggen of dat piekeren je niet vooruit helpt maar in de praktijk gebeurt het toch. Je hebt er dagelijks mee te maken. Wellicht heb je al een training communicatie gevolgd, maar ben je in drie maanden de nieuw geleerde vaardigheden alweer kwijt. Je wilt anders, maar het lukt niet.
Jouw manier van denken bepaalt uiteindelijk hoe jij je voelt en hoe jij je gedraagt. Je kunt dus nieuwe vaardigheden aanleren, maar van binnen nog steeds andere gedachten of overtuigingen hebben waardoor je het niet volhoudt om je zo te gedragen. Je eigen overtuiging(en) trekken je als het ware weer onder water. Onproductieve gedachten zijn meestal onbewust, maar sterk aanwezig.
Voor iedereen is het van belang dat hij of zij zich bewust wordt van zijn gedachten. Dat doe je in 5 stappen:
Stap 1: Leg eens de loep over je eigen gedachten. Welke gedachten (overtuigingen, normen) heb ik?
Stap 2: Zijn mijn gedachten waar/kloppend? Helpen ze mijn doel te bereiken? Hoe zou je je willen gedragen in de situatie?
Stap 3: Wanneer jij jezelf ‘betrapt’ op gedachten die niet waar en niet doelgericht zijn, kun je deze gaan uitdagen en ze ter discussie stellen: is het waar? Helpt deze gedachte mij? En wat dan nog? Wat zou nog meer mogelijk zijn?
Je kunt jezelf bijvoorbeeld afvragen, is het waar dat ze mij onprofessioneel zullen vinden als ik even moet nadenken over een antwoord? Helpt de gedachte ‘leidinggevende moeten zichzelf wegcijferen’ mij om assertiever op te treden?
Stap 4: Ga vervolgens op zoek naar alternatieve gedachten. Gedachten die wel waar, doelgericht en helpend zijn. Die gedachten zorgen namelijk voor een ander gevoel en ander gedrag. Oefen deze nieuwe gedachten terwijl je de situatie jezelf zo levendig mogelijk voorstelt. Herhaal deze oefening tot de nieuwe gedachten vertrouwd en bekend worden.
Stap 5: Test je nieuwe gedachten daarna in de situatie zelf.
En als je dit gedaan hebt: hoe voelt dat om er zo over te denken en je te gedragen in de situatie?
Op zoek gaan naar nieuwe, alternatieve gedachten vraagt discipline. Nieuwe gedachten komen je namelijk niet aanwaaien. Wil jij zelfverzekerder, besluitvaardiger en flexibeler optreden en de 5 stappen effectief inzetten? Schrijf je dan in voor de Persoonlijke Effectiviteits Training waarin we de RET-methode op jouw praktijksituaties gaan toepassen.
Annelies Bunt – van Dam, trainer/coach