Fulltime werken?

Als je dit leest, is het goed mogelijk dat je er net een werkdag van 8 uur op hebt zitten. Of - jawel - je bent op dit moment 'nog aan het werk'. Veel mensen verkondigen namelijk trots dat ze een fulltime baan hebben. Tevreden ploffen ze op vrijdagavond op de bank met een welverdiende versnapering. Ja, want na zo'n 40-urige werkweek heb je dat wel verdiend! Maar is dat wel zo?

Fulltime werken?

Een gemiddelde werkdag

Je zit op kantoor. De werkdag is begonnen en het geratel van toetsenborden klinkt onophoudelijk om je heen. Iedereen lijkt zeer geconcentreerd te werken, met een frons op het gezicht en een ijverige uitstraling.
Maar nee, schijn bedriegt. Hoe vaak...

 

  • controleer jij je privé-e-mail tijdens een werkdag?
  • staan jouw collega's gezellig tijd te verpraten bij de koffieautomaat?
  • lijkt het alsof je collega's werken, terwijl ze eigenlijk hun persoonlijke Twitter-account aan het bijhouden zijn?
  • worden websites verdacht snel weggeklikt zodra je een blik op een beeldscherm werpt?
  • word je afgeleid door je collega's, telefoontjes en andere tijdvretende onderbrekingen?

 

De kans is groot dat bovenstaande situaties ook bij jou op de werkvloer voorkomen. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat het boek Time Management in 12 stappen van Robert Bakker, aangeeft dat een gemiddelde werkdag slechts drie uur bevat die in rekening gebracht kan worden. Met andere woorden: Tijdens een 40-urige werkweek zijn we feitelijk maar vijftien uur productief!

 

40 Uur in vijftien uur

Helaas houd je leidinggevende geen rekening met al die stoorzenders. Het werk moet gedaan worden en zweetdruppeltjes verschijnen als parels op je voorhoofd. Geen wonder dat...

 

  • opdrachten niet op tijd af zijn.
  • we altijd verzuchten dat er weinig tijd is voor opdrachten.
  • we steeds meer overwerken.

 

Tijd dus om je werkgedrag eens goed onder de loep te nemen en aan Time Management te gaan doen! Wil je bovenstaade problemen voorkomen, dan zul je:

 

  • de verschillende taken moeten leren structureren en indelen op prioriteit.
  • niet af moeten gaan op welk soort werk zich aandient, maar op wat wanneer af moet.
  • de dagen effectiever moeten indelen, zodat je meer werkt in minder tijd.
  • stoorzenders zo veel mogelijk leren vermijden en voorkomen.
  • moeten leren om 'nee' te zeggen.

 

 

 

 

 

 

BLOG

image
Zoek de 8 verspillingen in jouw organisatie
07 / 09 / 2021
Lees meer
image
Waarom de koude kant ook een frisse wind kan zijn | Serie 'De parel binnen het bedrijfsleven'
04 / 08 / 2021
Lees meer