Effectief of Efficiënt?

Ben je effectief of efficiënt? Waarschijnlijk zul je die vraag niet al te vaak voorgeschoteld krijgen. Tijd om er eens goed over na te denken! Effectief of efficiënt werken zijn namelijk zeer belangrijk bij je werk!

Effectief of Efficiënt?

Hoe werk jij eigenlijk?

Waarschijnlijk denk je dat je op dit moment zeer efficiënt zit te werken. Of vind je juist dat je effectief werkt? Of allebei?

 

  1. Wanneer je efficiënt werkt, betekent het dat je dingen op de juiste manier doet.
  2. Wanneer je effectief werkt, betekent het dat je de juiste dingen doet.

Uiteraard zijn beide begrippen van belang om je leidinggevende (of jezelf) tevreden te houden. Zo moet een rapport bijvoorbeeld inhoudelijk kloppen, maar ook op het juiste moment af zijn. En een nieuw contentmanagementsysteem moet goed werken wanneer het wordt opgeleverd, maar door middel van de juiste stappen worden geïmplementeerd.

 

Hoe werkt dit in de praktijk?

Wil je efficiënt en effectief werken, dan zul je (A) taken juist moeten uitvoeren om de opdracht goed te volbrengen en (B) de juiste stappen moeten zetten. Bij time management draait het vooral om effectiviteit. Daarmee kun je namelijk de juiste doelen bereiken. En het is het bereiken van je doelen waar het uiteindelijk om gaat.

 

Om effectief te werken komen vaak de volgende kwesties naar voren: 

  • Welke taak heeft binnen dit project prioriteit?
  • Welke taken delegeer ik?
  • Wie doet wat?
  • Welke taken zijn belangrijk en welke bijzaak?

In de praktijk valt het niet altijd mee om daadwerkelijk effectief te werken. Gelukkig kun je je werkwijze verbeteren door middel van Time Management. Door inzicht te krijgen in je huidige manier van werken en verbeteringen door te voeren, kun je opdrachten voortaan beter en sneller laten verlopen. En dat is effectief!

BLOG

image
Zoek de 8 verspillingen in jouw organisatie
07 / 09 / 2021
Lees meer
image
Waarom de koude kant ook een frisse wind kan zijn | Serie 'De parel binnen het bedrijfsleven'
04 / 08 / 2021
Lees meer