Een beloning is pas een beloning als de ontvanger het een beloning vindt

‘Ik walg van complimentjes’, zegt een leidinggevende. ‘Iedereen roept dat managers meer complimentjes moeten geven, omdat dat goed zou zijn voor de medewerkers. Nou, mijn mensen...

Een beloning is pas een beloning als de ontvanger het een beloning vindt

‘Ik walg van complimentjes’, zegt een leidinggevende. ‘Iedereen roept dat managers meer complimentjes moeten geven, omdat dat goed zou zijn voor de medewerkers. Nou, mijn mensen werken zich al een slag in de rondte en zitten er echt niet op te wachten dat ik steeds maar zeg dat ze het zo goed doen. Laatst zei ik het toch maar tegen een secretaresse, en toen vroeg ze wat ze dan zo goed deed.’

 

Leidinggevenden geven op verschillende manieren blijk van hun waardering voor hun mensen: met complimenten, cadeautjes of bonussen. Toch voelen medewerkers zich vaak niet gewaardeerd, omdat ze zo’n blijk van waardering niet als beloning zien.

 

Als beloningen zijn opgenomen in het hrm-systeem, dan vinden medewerkers het wel fijn om ze te krijgen, maar voelt het vaak alsof er een vooraf vastgesteld plan wordt uitgevoerd. Ook krijgen medewerkers soms beloning op beloning, maar worden ze nooit bevorderd: ‘Als ik zo goed werk, waarom krijgt die beloning dan geen vastere vorm?’ Sommige beloningen worden niet als beloning gezien, omdat ze niet passend zijn.

 

De mooiste beloning die je als leidinggevende kan geven, is waarderende feedback, waarbij je aangeeft wat de medewerker heeft gedaan (benoem de actie en het moment), welk belang van de organisatie daarmee werd gediend en welke emotie dat bij jou opriep. Sluit je feedback af met een bedankje. Hoe korter de tijd tussen de betreffende actie en de feedback, des te meer waarde de feedback heeft. Nog mooier is het als de feedback publiekelijk gegeven wordt, want dan geef je tegenover alle teamleden aan wat gewenst gedrag is. Zo krijgen zij ook de kans om dat gedrag te vertonen en waarderende feedback te verdienen.

 

Meer weten over hoe jij dit kunt toepassen in de praktijk? Kijk eens naar de Training Praktisch Leiderschap of Training Communicatieve- en Sociale vaardigheden. Je kunt ons natuurlijk ook gewoon bellen of mailen via 0318 - 830 226 of info@buntgroep.nl.

BLOG

image
Zoek de 8 verspillingen in jouw organisatie
07 / 09 / 2021
Lees meer
image
Waarom de koude kant ook een frisse wind kan zijn | Serie 'De parel binnen het bedrijfsleven'
04 / 08 / 2021
Lees meer