Dipdag

Soms zijn er gewoon van die dagen dat het allemaal niet wil, dat je moe bent en dat er niets uit je handen komt. Je kunt dan nog zo effectief je to-do-lists via onze Time Management Methode hebben samengesteld, maar als je moe, gedemotiveerd of afgeleid bent door (privé)problemen, dan zakt bij de Eerstvolgende Actielijst alsnog de moed in je schoenen. Welke Time Managementtips helpen nog?

Dipdag

Eerste hulp bij dipdagen

Op dipdagen zit je het liefst onderuitgezakt in je stoel in een kopje thee te roeren. Bijna alles is te veel, behalve wat doelloos surfen op internet of bladeren in een tijdschrift. Is er dan niets wat je nog kunt doen? Hier volgen tips die je door de dipdag heen kunnen helpen:

 

1. Accepteer dat je een dipdag hebt.
Wanneer je een serieuze werknemer bent, valt het niet altijd mee om een gevoel van demotivatie, moeheid en irritatie te accepteren. Toch is dit de eerste stap die je kunt zetten. Waarschijnlijk erger je je aan het feit dat je niets uit je handen krijgt en voel je je onvoldaan. Daardoor ga je je alleen maar vervelender voelen, waardoor je nog minder voor elkaar krijgt. Zeg tegen jezelf: "Prima, ik heb een dipdag. Vandaag ben ik nu eenmaal minder productief. Kennelijk heb ik rust nodig. Morgen gaat het vast beter."

 

2. Vraag je af of er zaken zijn die je alsnog kunt doen.
Zelfs tijdens een dipdag zijn er zaken die je kunt doen. Aangezien de dip hoogstwaarschijnlijk aan moeheid te wijten is, kun je het beste iets doen dat weinig denkwerk vereist. Moet je mailbox opgeschoond worden? Zijn er papieren die het archief in moeten? Moet je nog langs de groothandel? Ga de lijst Later/Misschien eens langs op zoek naar eenvoudige klusjes waar je anders nooit aan toekomt. Wie weet kom je iets tegen waar je wel de energie voor op kunt brengen.

 

3. Maak een lijst met zaken die weinig hersenactiviteit vergen.
Nu je toch dipperig in je bureaustoel zit, kun je net zo goed een lijstje maken. Wat zou je wel op kunnen brengen? Maak een lijstje en kijk of je wat punten kunt afwerken. Tip: Schrijf hier terugkerende werkzaamheden op of zaken die je op een volgende dipdag zou kunnen doen. De volgende keer dat je een dipdag hebt, hoef je niet meer na te denken over wat je kunt gaan doen. Je hebt namelijk al een lijstje!

 

4. Vraag je af of je wel genoeg ontspanning hebt gehad.
Futloosheid is een echte veroorzaker van dipdagen. Heb je regelmatig last van dipdagen, dan helpt het wellicht om regelmatig te gaan sporten. Sporten zorgt ervoor dat je ontspant en nieuwe energie krijgt. Vaak ben je na het sporten weer helemaal fit en actief. Tip: Ga in werkpauzes wandelen en ga op de fiets naar het werk.


5. Neem een middag vrij.
Wil het echt niet met werken? Geef indien mogelijk toe aan je dip en neem lekker een middag vrij. Waarschijnlijk heb je het nodig. Ga iets leuks doen en je zult zien dat je de volgende dag weer energie hebt. Let op: Als je heel vaak vrij moet nemen door een dipdag, dan is er waarschijnlijk meer aan de hand. Ontspan je wel genoeg? Is het werk misschien te zwaar? Is je werkindeling wel effectief?

 

Time Management tegen dipdagen

Als je regelmatig last hebt van vermoeidheid en somberheid op je werk, kan het zijn dat je te lange dagen maakt en te weinig ontspanning hebt. Vraag je af of je iets aan je werkwijze kunt veranderen. Heb je wel eens gedacht aan een cursus Time Management? Willen we niet allemaal meer doen in minder tijd?

 

Schrijf je dan in voor de training Time Management.

 

BLOG

image
Zoek de 8 verspillingen in jouw organisatie
07 / 09 / 2021
Lees meer
image
Waarom de koude kant ook een frisse wind kan zijn | Serie 'De parel binnen het bedrijfsleven'
04 / 08 / 2021
Lees meer