Delegeren op het werk...

Bij time management denk je vaak alleen aan het indelen van je eigen tijd, waarbij je met to-do-lists taken zo effectief mogelijk afhandelt. Maar time management is ook delegeren. Niet alle taken hoeven door jou te worden uitgevoerd. Waarschijnlijk bevinden zich om je heen tal van intelligente collega's, die, indien je het zou vragen, best een steentje willen bijdragen. Maar waarom vraag je het nooit?

Delegeren op het werk...

Ik wil niet delegeren

Er zijn allerlei redenen waarom mensen liever niet delegeren. Sommige mensen geven zelfs helemaal niets uit handen, waardoor ze steevast tot zeven uur 's avonds op kantoor zitten te bikkelen. Het bureau bezwijkt onder de stapels papier, de dagen zijn te kort en een burn-out ligt op de loer. Tijd om te delegeren!

 

5 Redenen om niet te delegeren

 

1. Ik ben bank om de controle te verliezen
Wanneer je werk uit handen geeft, verlies je de controle over de uitvoer van de taak. Natuurlijk kun je instructies geven en bijsturen, maar het is niet de bedoeling dat je de ander continu gaat controleren. Het enige dat je kunt doen is afwachten tot de taak gedaan is en kijken of het naar wens is. Voor veel mensen is dit zeer beangstigend. Maar zelf de taak verrichten is door tijdgebrek vaak geen optie. Tip: probeer te accepteren dat je niet alles zelf kunt doen. Wees blij dat een ander het doet en probeer de taak los te laten. Vraag je af waarom je zo bang bent om de controle te verliezen. Heb je zo weinig vertrouwen in je collega's?

 

2. Mijn collega's zijn niet zo nauwkeurig als ik
Waarschijnlijk ben je zelf zeer nauwkeurig in je werk – of zelfs perfectionistisch. Maar er zijn veel mensen die dat niet zijn of simpelweg eerder tevreden zijn met hun werk. Accepteer dat werk van collega's altijd afwijkt van hoe je het zelf zou hebben gedaan, maar is het dan minder goed? Ook is er een verschil tussen perfect werk en goed werk. In veel gevallen is goed werk ook goed genoeg!


3. Ik doe werk liever zelf, omdat het anders niet op tijd af is.
Zijn je collega's vaak slordig met deadlines en wil je daardoor niet delegeren? Ga dan met elkaar om de tafel zitten. Bespreek de situatie en geef aan hoe belangrijk deadlines zijn. Probeer erachter te komen waarom het werk niet op tijd af is. Zijn je collega's echt slordig of hebben ze het zelf te druk? Is er behoefte aan meer personeel

4. Mijn collega's weten minder van het onderwerp af dan ik.
Als jij de expert bent in jouw vak, dan is de kans klein dat je collega's net zoveel weten als jij. Hierdoor zal werk dat je delegeert niet altijd compleet aan je standaarden voldoen. Ook hier geldt dat je dat het beste kunt accepteren. Bedenk dat je collega's niets bijleren als je ze nooit taken toeschuift. Mochten er echt fouten in het werk zitten, dan kun je dat met ze bespreken en het samen verbeteren.


5. Door te delegeren, raak ik het overzicht kwijt.
Wanneer je aan time management doet, zou je het overzicht bij het delegeren van werk niet kwijt moeten raken. Het probleem ligt hier dus niet bij het delegeren zelf, maar bij de manier waarop je het bijhoudt. Zorg dat je een lijst Wachten Op maakt en schrijf daar alles op wat je delegeert en aan wie. Maak ook een map Wachten Op aan in je e-mailprogramma, zodat je daar gedelegeerde taken in kunt plaatsen. Houd tot slot goed je agenda bij. Als het goed is staan hier alle deadlines aangegeven van openstaande taken, waardoor je dus altijd overzicht hebt.

 

Wil je meer weten of delegeren en de angsten van een controlfreak?
Schrijf je dan in voor de training Time Management of bezoek een gratis informatieavond van Bunt Groep.

 

BLOG

image
Zoek de 8 verspillingen in jouw organisatie
07 / 09 / 2021
Lees meer
image
Waarom de koude kant ook een frisse wind kan zijn | Serie 'De parel binnen het bedrijfsleven'
04 / 08 / 2021
Lees meer