De missie van uw organisatie

Wanneer u in gesprek raakt met een potentiele klant, bedrijfsadviseur, financier, marketingspecialist etc., wordt vaak de vraag gesteld: ‘Wat is uw missie?’
Het kan natuurlijk dat u uw missie kort en bondig weet te verwoorden, immers: u hebt er al vaker over nagedacht!
Wanneer wij als bedrijfsadviseur de vraag stellen, krijgen we weinig een kort en bondige missie te horen.
Moet dat dan en wat houdt een missie voor uw organisatie eigenlijk in?

De missie van uw organisatie

Een missie definieert het bestaansrecht en de identiteit van uw organisatie. Door middel van uw missie geeft u aan wie u bent, wat u doet en wat u wilt bereiken.
Uw missie is tijdloos. Een missie staat, in tegenstelling tot een visie, niet voortdurend ter discussie.

De missie van een organisatie bestaat over het algemeen uit de volgende vier onderdelen:

  1. Werkterrein
  2. Bestaansrecht
  3. Betekenis voor belanghebbenden
  4. Normen, waarden en overtuigingen

Werkterrein, Bestaansrecht, Betekenis voor belanghebbenden
De hamvraag bij de missie is ‘What business are we in?’
Bepaal wat uw business scope is.


De volgende drie vragen moeten minimaal worden beantwoord:

  1. Markt:
    Op wie richten we ons? Dus welke klantgroepen ga je aanspreken?
  2. Product
    Wat bieden we aan? Dus in welke behoefte voorzie je?
  3. Competentie
    Hoe maken we dit waar? Dus waarin onderscheid je je?

Normen, Waarden en Overtuigingen
Welke normen, waarden en overtuigingen staan centraal in ons handelen? Voorbeelden zijn integriteit, professionaliteit, servicegerichtheid, onafhankelijkheid.

Goede voorbeelden van een missie

  • Zappos: Wij zijn een bedrijf dat de beste customer service biedt en schoenen verkoopt.
  • Apple: Wij willen werken makkelijker maken.
  • 9292ov: Mensen prettig en efficiënt de weg wijzen van-deur-tot-deur.

Slecht voorbeeld van een missie

  • Voldoen aan onze klantenbehoeften voor persoonlijk entertainment en informatie door middel van totale klanttevredenheid.

Valkuilen bij het definiëren van een missie

  • Een goede missie moet beknopt zijn en een link leggen naar de doelstellingen van de organisatie. Ook wordt aangegeven op welke betrokkenen (klanten, medewerkers of andere belanghebbenden) de organisatie zich richt.
  • Holle frasen. Termen als ‘maximale aandeelhouderswaarde’, ‘tevreden medewerkers’ of ‘beste in de sector’ zijn te weinig meetbaar. Het zijn missies waar uw medewerkers hun schouders over ophalen. Zorg voor een concrete en aansprekende missie.
  • Het bestaansrecht van de organisatie ligt in de buitenwereld. Geen enkele organisatie of afdeling werkt voor zichzelf. Geef in de missie duidelijk aan wat u voor die buitenwereld wilt betekenen en hoe.
  • Een goede missie geeft aan waaróm de onderneming haar activiteiten ontplooit. Het volstaat niet om alleen te zeggen wat de organisatie doet. Motiveer het waarom.
  • Houd het kort en memorabel. Medewerkers, klanten en andere belanghebbenden moeten de missie makkelijk kunnen onthouden. Geen epistels van meer dan een A4-tje. Een missie bestaat niet uit details, maar uit grote lijnen. Kort en krachtig dus.
  • Vermijd jargon en afkortingen. Ga er niet vanuit dat iedereen binnen de organisatie alle afkortingen en jargon snapt. Als uw eigen medewerkers het al niet begrijpen, dan begrijpen de mensen buiten de organisatie er waarschijnlijk al helemaal niets van.

Wanneer u meer informatie wenst over onze manier van werken en het meedenken bij het formuleren van uw missie, neem gerust en geheel vrijblijvend contact met ons op! 0318-830226.

 

 

BLOG

image
Zoek de 8 verspillingen in jouw organisatie
07 / 09 / 2021
Lees meer
image
Waarom de koude kant ook een frisse wind kan zijn | Serie 'De parel binnen het bedrijfsleven'
04 / 08 / 2021
Lees meer