
Wanneer u in gesprek raakt met een potentiele klant, bedrijfsadviseur, financier, marketingspecialist etc., wordt vaak de vraag gesteld: ‘Wat is uw missie?’
Het kan natuurlijk dat u uw missie kort en bondig weet te verwoorden, immers: u hebt er al vaker over nagedacht!
Wanneer wij als bedrijfsadviseur de vraag stellen, krijgen we weinig een kort en bondige missie te horen.
Moet dat dan en wat houdt een missie voor uw organisatie eigenlijk in?
Een missie definieert het bestaansrecht en de identiteit van uw organisatie. Door middel van uw missie geeft u aan wie u bent, wat u doet en wat u wilt bereiken.
Uw missie is tijdloos. Een missie staat, in tegenstelling tot een visie, niet voortdurend ter discussie.
De missie van een organisatie bestaat over het algemeen uit de volgende vier onderdelen:
Werkterrein, Bestaansrecht, Betekenis voor belanghebbenden
De hamvraag bij de missie is ‘What business are we in?’
Bepaal wat uw business scope is.
De volgende drie vragen moeten minimaal worden beantwoord:
Normen, Waarden en Overtuigingen
Welke normen, waarden en overtuigingen staan centraal in ons handelen? Voorbeelden zijn integriteit, professionaliteit, servicegerichtheid, onafhankelijkheid.
Goede voorbeelden van een missie
Slecht voorbeeld van een missie
Valkuilen bij het definiëren van een missie
Wanneer u meer informatie wenst over onze manier van werken en het meedenken bij het formuleren van uw missie, neem gerust en geheel vrijblijvend contact met ons op! 0318-830226.