Bent u ondernemer? (3/4)

Ondernemen: Combinatie van vakmanschap en administrateur.
Aangekomen bij het feit dat u ondernemer bent en u zich ook ondernemer voelt, willen we wat meer stilstaan bij wat er komt kijken bij het ondernemer-zijn en hoe u dit combineert met de uitvoerende werkzaamheden.

Bent u ondernemer? (3/4)

Wanneer u zich als ondernemer verhuurt aan een andere ondernemer en in principe alleen maar arbeid levert in de vorm van uren, dan kunt u volstaan met een praktische methode van urenregistratie, gevolgd door een wekelijkse facturatie vanuit bijvoorbeeld Word of Excel. Ook zijn er voor deze omvang op internet diverse facturatieprogramma's te vinden tegen geen of een geringe vergoeding. Naast de facturatie moet u bijhouden of de facturen betaald worden, uw kosten dienen geregistreerd te worden en maandelijks, per kwartaal of per jaar moet u de aangifte omzetbelasting indienen. Tenslotte dient u eens per jaar uw aangifte inkomstenbelasting in. Dit alles beslaat een gering aantal uren per week, maand of jaar. Zeker wanneer u dit periodiek en gestructureerd doet.

 

Wanneer uw activiteiten als ondernemer ook maar enigszins afwijken van het hierboven genoemde, komen er andere administratieve zaken op u af. Zomaar een aantal voorbeelden:

 

  • Acquisitie/Netwerken/Verkoopgesprek
  • Werkzaamheden opnemen
  • Offertes maken
  • Klanten nabellen
  • Opdrachtbevestiging
  • Order in behandeling nemen
  • Bestellingen plaatsen
  • Ontvangst goederen
  • Afstemmen diensten van derden
  • Afleveren
  • Factureren
  • Nacalculatie
  • Administratie bijhouden
  • Klant- en leverancierscontact
  • Fiscale zaken
  • Bedrijfseconomische- en/of juridische vraagstukken
  • Etc.

 

O ja, en daarnaast moet u ook nog produceren; hetzij uren hetzij producten. De ervaring is dat bovenstaande veel tijd in beslag neemt, maar financieel niets oplevert. Er wordt regelmatig tegen opdrachtgevers gezegd dat wanneer je 40 uur declarabel wilt zijn, je in de praktijk 60 uur moet werken. Door efficiënte indeling en afwikkeling van bovenstaande kun je veel tijd besparen. Enerzijds is de efficiëntie te behalen door goed timemanagement, anderzijds is de optimalisatie van de processen een tijdbesparende aangelegenheid.

 

Timemanagement is niet alleen het beheren van tijd, maar zeker ook de binnenkomende prikkels op een gestructureerde wijze afhandelen.
Daarnaast is het werken met een eigen, praktische planning zeer aan te raden. Ondernemers zeggen nogal eens: ''Mijn werkzaamheden zijn niet te plannen, ze komen op allerlei onverwachte momenten''. Deze uitspraak moet gezien worden als een uitdaging, die meestal met een goed gevolg aangegaan kan worden.

 

Bovenstaande is vaak één kant van de ondernemer, want in onze maatschappij blijkt dat ondernemers een bepaalde bloedgroep hebben waardoor ze ook opvallen in het verenigingsleven, kerken en stichtingen. Daarnaast is ''nee-zeggen'' voor veel ondernemers een lastige aangelegenheid. Wat ontstaat er? Een takenpakket dat er als volgt uitziet:

 

  • Ondernemer (40-60 uur);
  • Ouder (wanneer het uitkomt);
  • Ambtsdrager (10 uur);
  • Overige (? uur);
  • Christen (wanneer het uitkomt).

Het zoeken van een goede combinatie als vakman en ondernemer is een uitdaging op zich, zeker als u ook de juiste balans van inspanning en ontspanning na wilt streven, waarbij wij u graag ondersteunen. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.

 

BLOG

image
Zoek de 8 verspillingen in jouw organisatie
07 / 09 / 2021
Lees meer
image
Waarom de koude kant ook een frisse wind kan zijn | Serie 'De parel binnen het bedrijfsleven'
04 / 08 / 2021
Lees meer