Bent u ondernemer? (2/4)

Ondernemer of leidinggevende?
In het vorige blog stonden we stil bij de vraag of u ondernemer bent? Een vraag om te onderscheiden of u ondernemer bent of dagelijks een onderneming voert... Zoals we de vorige keer hebben laten zien, is dat nogal een verschil. In deze reeks van blogs staan we stil bij het verschil van ondernemer zijn en leiding geven. Naast deze serie verschijnt er binnenkort een blog waarin meer stil zal worden gestaan bij het ondernemer zijn.

Bent u ondernemer? (2/4)

Wat is er zo boeiend of belangrijk aan de vraag of je ondenemer of leidinggevende bent? Zijn dat grote verschillen en maakt dat in de praktijk iets uit? Voor ons komt de vraag naar voren omdat wij zien dat veel ondernemers, die gestart zijn vanuit hun vak en doorgegroeid zijn naar een ondernemer met een aantal personeelsleden, vroeg of laat tegen knelpunten aanlopen die door dit verschil ontstaan.

 

De ondernemers die doorgegroeid zijn vanuit hun vak hebben veelal vakgerelateerde opleidingen gevolgd die met name nuttig zijn in de uitvoering van hun vak. Zo word je specialist op je eigen vakgebied. Wanneer je dan gedurende een periode op dat niveau werkzaam bent, kan het gebeuren dat de uitdaging gemist wordt. Doorgroeien is vaak geen optie omdat u aan het plafond van de functie terecht bent gekomen. Functioneel geeft u dan mogelijk al leiding aan een aantal vakgenoten of bent u praktijkbegeleider van een aantal leerlingen. Wanneer het missen van de uitdaging of de drang om meer zelfbeslissend te zijn het wint van de zekerheid van een vaste baan, wordt vaak de stap gezet om als zelfstandige verder te gaan. Zelf weten waar, wanneer en voor wie u werkt. Zelf weten wat u doet, hoe u het doet en wie het doet. Ogenschijnlijke vrijheden die in de praktijk nogal eens tegenvallen, want: 

 

  • Wie bepaalt uw agenda als ondernemer?
  • Wie maakt offertes?
  • Wie verzorgt de opdrachtbevestiging, de afstemming en de werkvoorbereiding?
  • Wie zorgt er voor tijdige facturering?
  • Worden de facturen tijdig betaald en komt de liquiditeit niet in gevaar?
  • Wie onderhoud de contacten met de klanten voor nieuw werk?
  • Wie houdt de gehele administratie bij en de contacten met belastingdienst, banken en dergelijke?

 

Dit zijn zo een aantal vragen, waarvan de werkzaamheden op het bord komen van de ondernemer, terwijl de ondernemer daar niet voor geleerd heeft. Brancheopleidingen nemen het summier mee in hun lesstof, maar hoe moet hier in de praktijk op praktische wijze invulling aan worden gegeven? Daarnaast vormen deze werkzaamheden een bedreiging voor de declarabele uren.

Ziet u? Er komt veel af op een vakgerichte ondernemer en dan... De mond tot mond reclame verloopt prima, het werk stroomt binnen en u weet niet hoe het allemaal gerealiseerd moet worden. Veel geld onder de klanten, geld in voorraden, investeringen in materieel, tijdsdruk, et cetera!

 

Er moet personeel bijkomen. Heeft u tijd en geld voor:

  • Goede werving en selectie?
  • Uitbreiding van de werkplek?
  • Goede routing van de productie binnen uw onderneming?
  • Duidelijke werkomschrijvingen? 
  • Goede instructie?
  • Handhaven van de kwaliteit?
  • Functioneringsgesprekken?
  • Opleidingen?
  • Personeelsbeleid?
  • Et cetera?

 

Ja, u leest het goed. U zult leiding (moeten) gaan geven. Voor de administratieve zaken is de opleiding al minimaal, laat staan voor het aansturen van een organisatie. Daarnaast is het ook maar zeer de vraag of u dat eigenlijk wel wilt!

Als ondernemer bent u met uw vak bezig geweest. Uw taak wordt aansturen van de organisatie. Dit vraag weer hele andere competenties...

 

 

Nieuwsgierig?

Wij kunnen u helpen bij deze fase in uw ondernemerschap. Bel voor meer informatie 0318-830 226.

BLOG

image
Zoek de 8 verspillingen in jouw organisatie
07 / 09 / 2021
Lees meer
image
Waarom de koude kant ook een frisse wind kan zijn | Serie 'De parel binnen het bedrijfsleven'
04 / 08 / 2021
Lees meer