Herken jij dat ook? Hoe drukker je bent met het werk voor klanten des te minder soepel lopen de zaken erom heen! Het blijft belangrijk om niet alleen naar je werk te kijken maar ook naar je onderneming! Hoe? Wij kijken graag met je mee.
Is zelfstandig ondernemer zijn je passie? Wilde je dat altijd al? Een jongensdroom die uitkomt? Of ben je door andere omstandigheden voor je zelf begonnen? Hoe dan ook, inmiddels ben je ondernemer!
Mogelijk ben je naast ondernemer ook nog partner, ouder en maatschappelijk betrokken in welke functie dan ook. Dit vraagt een verdeling van je aandacht en energie. Maar daar wil ik het nu niet over hebben. Het gaat mij vooral om de balans tussen werken in je onderneming en werken aan je onderneming.
Waarom werken aan mijn onderneming? Als ik mijn werk goed doe, met als resultaat een tevreden klant, dan is het toch goed? Ik noem hieronder een tweetal mogelijke scenario’s met gevolgen die voorkomen als jouw onderneming te weinig aandacht krijgt. En… het zijn er maar twee willekeurige, ik zou er nog veel meer kunnen noemen.
Je bent druk bezig in je onderneming met de waan van de dag. De orders zijn binnen gekomen en je bent druk bezig om deze te verwerken. Door elke dag druk te zijn met je werk en de zorg om alles op tijd klaar te krijgen, is de kans groot dat je niet in de gaten hebt dat de markt om je heen aan het veranderen is. Daarnaast ben je helemaal niet bezig met hoe je bedrijf er morgen, over een jaar of zelfs over 10 jaar uit ziet. Je wordt opgeslokt… ben je nog wel bezig met die dingen die je echt leuk vindt?
Gevolg: Het niet bezig zijn met de dingen die je echt leuk vindt en de toekomst, zorgen veelal voor een neerwaartse spiraal, waardoor jouw onderneming steeds minder doet, wat jij voor ogen had toen je bent begonnen.
Tip: Neem eens afstand van je dagelijkse werk en kijk eens of je nog bezig bent met je missie en visie! Wat is jouw stip op de horizon?
De werkzaamheden nemen toe en het werk kan niet meer alleen gedaan worden. Na lang wikken en wegen besluit je iemand aan te nemen. Het vinden van een geschikt persoon is al een uitdaging op zich en als je dan eindelijk iemand hebt aangenomen: snel aan het werk. De accountant/boekhouder heb je gevraagd om de belangrijkste zaken te regelen: arbeidsovereenkomst, loonbetaling, loonstrook, loonbelasting, pensioen, etc.
Maar heb je ook gedacht aan zaken als werktijden, afspraken bij overuren, ziekteverzuim, vrije dagen, vakantie, functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken, afspraken over veiligheid, etc.?
Gevolg: Doordat je niet van te voren hebt nagedacht over deze praktische zaken, moet je handelen op het moment dat deze zich voordoen. Dit veroorzaakt veelal inconsequent gedrag.
Gevolg: Jouw medewerkers weten niet waar ze aan toe zijn. De onvrede is geboren en het verloop is groter dan je aanwas, om nog maar niet te spreken over de gevolgen van de kwaliteit en het nakomen van klantafspraken.
Tip: Denk al bij het aannemen van een medewerker na over deze zaken en leg ze vast in je bedrijfsreglement. Het klinkt allemaal groot hoor ik je denken, maar het voorkomt erg veel gedoe op het moment dat het er op aankomt.
Mocht je na het lezen denken: goed verhaal, en hoe ga ik dit nu concreet doen? Neem dan contact met ons op om vrijblijvend met elkaar te kijken wat wij voor jou en jouw onderneming kunnen betekenen.
dhr. W. (Wim) Verhoeks, Consultant/interimmanager