''Alleen een sterke familie kan een sterk familiebedrijf bouwen''

23 / 06 / 2020
Dit stelde Dr. Mira Bloemen-Bekx in haar proefschrift waarop zij op 20 december 2019 aan de universiteit van Hasselt en hogeschool Windesheim promoveerde.

''Alleen een sterke familie kan een sterk familiebedrijf bouwen''

Dit stelde Dr. Mira Bloemen-Bekx in haar proefschrift waarop zij op 20 december 2019 aan de universiteit van Hasselt en hogeschool Windesheim promoveerde.

 

Onderzoek
Over en inzake het familiebedrijf wordt heel veel gesproken en gepubliceerd. Dat is ook niet vreemd omdat er veel te doen is in en rond het familiebedrijf. Uit een onderzoek 'Strategieverandering na generatiewisseling in familiebedrijven' door Erasmus Centre For Family Business in gezamenlijke publicatie met BDO en Rabobank blijkt dat 30% van de familiebedrijven voortgezet wordt na de eerste generatiewisseling, 13% na de tweede generatiewisseling, 3% na de derde generatiewisseling, 1,5% na de vierde generatiewisseling en 1% na de vijfde generatiewisseling.

Familietrots
Er spelen veel dilemma’s rond de voortzetting van het familiebedrijf die al in een vroeg stadium voorkomen kunnen worden.
Eén van die vragen is onder andere hoe en wanneer ik mijn kinderen betrek bij de overdracht van het familiebedrijf?
Dr. Mira Bloemen-Bekx stelt dat betrokkenheid van de familie op elkaar daarbij een grote rol speelt.
Niet de sturende en berekenende betrokkenheid, maar de open en eerlijke belangstelling in elkaar en voor het familiebedrijf.

Daarom adviseert Dr. Mira Bloemen-Bekx om met regelmaat een bijeenkomst of feestje, of in welke vorm dan ook, te beleggen, waar de hele familie bij betrokken wordt. Zo krijgen opa en oma de gelegenheid om mee te geven wat ze altijd voor het bedrijf hebben gedaan en waarom het voor hen zo belangrijk is. Wanneer opa en oma hun verhaal kunnen doen en met passie hun drive kunnen laten zien om te laten zien wat ze er voor hebben gedaan om te bereiken wat bereikt is. Zo ontstaat er familietrots!

Vanuit Bunt Groep hebben we al diverse malen een familie bijeenkomst mogen organiseren, begeleiden of bijwonen. Hier zien we prachtige en ontroerende ontwikkelingen. Een kleinzoon die ineens vol trots vraagt aan opa hoe hij dat heeft gedaan? Waarop zijn ouders het gevoel van de familietrots extra voelen en meer gemotiveerd worden om de familietrots voort te zetten. Een kleinzoon die vraagt aan opa wat aandelen zijn, waarop opa verteld hoe het bedrijf is opgebouwd en het kind daar vol trots naar luistert. Maar ook positief kritische vragen, bijvoorbeeld hoe de maatschappelijke betrokkenheid van de ouders in het familiestatuut tot uiting zou moeten komen.

In de angst om kinderen geen dwang aan te praten voor de opvolging van het familiebedrijf of het werken daarin ontstaat mogelijk het tegenovergestelde. De nieuwe generatie gaat haar eigen keuzes maken en voelt geen enthousiasme voor het familiebedrijf. Waarom zouden ze daar dan gaan werken? Als opa en vader niet dol enthousiast zijn, waarom zou zoon/dochter, kleinzoon/kleindochter dan wel enthousiast zijn?

Hoe doe je het goed?
Dat is een van de moeilijke vragen rondom de overdracht c.q. opvolging in het familiebedrijf. Beleg al in een vroeg stadium (12 jaar) familiebijeenkomsten waarbij het doel van het familiebedrijf en de resultaten worden gepresenteerd. Deel de successen maar ook de bedreigingen en de gevonden oplossingen om zo het gevoel als familie en de worstelingen duidelijk te maken. De volgende generatie wordt zo op een ongedwongen manier op de hoogte gehouden van het reilen en zijlen binnen de familie. De kinderen kunnen zo zelf een beeld bepalen bij het bedrijf en kunnen hun beroepskeuzes daarop afstemmen. Een periodiek dialoog vanaf jonge leeftijd houdt beide generaties scherp in de overdracht.

Wilt u meer weten over dit onderwerp, neem contact met ons op!
We zijn bereikbaar op het telefoonnummer 0318-830226.

 

BLOG

image
Persoonlijke crisis
31 / 03 / 2020
– Lees meer
image
Crisismanagement
26 / 03 / 2020
– Lees meer