Crisismanagement

26 / 03 / 2020

In deze corona crisis wordt een groot aantal bedrijven direct getroffen met omzetdalingen. Sommige bedrijven, denk hierbij aan de horeca, zijn hun omzet van de ene op de andere dag volledig kwijt geraakt.

CRISISMANAGEMENT

  

 

In deze blog gaan we in op wat je als ondernemer, manager, leider nu of straks kunt doen om met deze situatie om te gaan.

 

Hoofd koel houden

Als je organisatie in zwaar weer komt of dreigt te komen, is het zaak het hoofd koel te houden. Uw medewerkers rekenen op u en kijken hoe u met deze situatie omgaat.
Dat valt natuurlijk niet mee, want er komt zoveel tegelijk op u af. Een lopende orderportefeuille die afgehandeld moet worden, klanten die afzeggen, betalingen die geregeld moeten worden en personeel wat met vragen komt.
Maar; u bent de ondernemer, de leider van uw organisatie. Daarom is het juist zaak dat u probeert rationeel en nuchter naar de zaken te kijken. Het is zoals het is, maar dat wil niet zeggen dat u geen invloed heeft op de situatie. In de navolgende stappen nemen we u mee in dit rationele proces.
Als u merkt dat u zwaarmoedig wordt van deze situatie of er geen raad mee weet, verwijzen we u naar de blog ‘hoe verwerk ik als mens deze crisis?’.

 

Scenario’s omzet uitdenken

In een crisis als deze wordt het voortbestaan van uw organisatie bedreigd, omdat de financiële middelen op dreigen te raken. Daar kunt u van schrikken en dit kan u aan het twijfelen brengen. Houden we het nog wel droog? Gaan we het overleven?
Belangrijk is om te proberen nuchter te bedenken wat er kan gebeuren en hoe zich dat in cijfers gaat uitdrukken.

 

We kunnen de toekomst niet voorspellen, maar we kunnen wel verschillende scenario’s uitdenken:

Wanneer gaat de omzet dalen, hoe snel gaat hij dalen en wat is het dieptepunt? Wanneer gaat de omzet weer terugkomen en hoe snel gaat dat? Waar zitten mogelijkheden om nog wel omzet binnen te krijgen?
Daarnaast kijkt u uiteraard naar besparingen en betalingsuitstel mogelijkheden bij de belastingdienst, aflossingsverplichtingen, lease en crediteuren. Uiteraard in goed overleg met deze partijen. Ook hierbij zult u voor een deel inschattingen moeten maken, want bijvoorbeeld van de maatregelen van de overheid is op dit moment nog niet bekend wanneer die in werking zullen gaan.

 

U zult allerlei aannames moeten doen, waarbij u vooral niet te optimistisch moet inschatten.

Vervolgens kunt u deze scenario’s meenemen in uw financiële planning. Hoe gaan de inkomsten en uitgavenstromen er uit zien en wat betekent dat voor uw bankstand? Zo wordt zichtbaar of en wanneer u klem gaat lopen.

 

Transparante communicatie

Bij al deze voorgaande stappen is het noodzakelijk dat u de juiste mensen binnen en buiten uw organisatie betrekt. De juiste mensen moeten u vertrouwen en u hen. Op het moment dat u helder heeft - aan de hand van de financiën - hoe de vlag erbij hangt, licht u uw medewerkers in.

Van belang is dat u de zaken presenteert zoals ze zijn, dat u laat merken dat u in staat bent maatregelen te nemen en vertrouwen heeft dat die maatregelen ervoor gaan zorgen dat uw organisatie de storm doorstaat. Dat geeft uw medewerkers het vertrouwen in u en uw organisatie en dit levert betrokkenheid op om samen deze crisis te lijf te gaan.

 

Het plan na de crisis

U zult wellicht denken dat als u nu in zwaar weer bent, het laatste waar u tijd aan zou willen besteden, is het nadenken over de periode na de crisis. Uiteraard, als uw bedrijf in het oog van de storm zit, is top prioriteit om ervoor te zorgen dat u crisis maatregelen treft. Toch komt vlak daarna ook de tijd voor bezinning.
Tijd om na te denken over wat de markten gaan doen, hoe de economie zich gaat ontwikkelen en wat dat betekent voor uw organisatie. Ook hier kunt u denken in scenario’s en op basis daarvan uw strijdplan maken.

 

Tenslotte

Er komt op dit moment veel op ondernemers af. Zeker degenen die hun omzet met rasse schreden hebben zien dalen, en waar de verwachting is dat dit in de komende tijd voor veel meer ondernemers gaat gelden. Als Bunt Groep wensen wij deze ondernemers veel wijsheid, moed en uithoudingsvermogen toe.

BLOG

image
''Alleen een sterke familie kan een sterk familiebedrijf bouwen''
23 / 06 / 2020
– Lees meer
image
Persoonlijke crisis
31 / 03 / 2020
– Lees meer