7 tips om echt tot rust te komen in je vakantie

14 / 07 / 2021
Iedereen heeft periodes van rust nodig, juist nu. Alleen hoe zorg je ervoor dat je in je vakantie niet de opgebouwde spanning van de afgelopen tijd mee draagt?

Grote kans dat je reikhalzend uitziet naar een periode van rust. ‘Nu ga ik eens echt vakantie houden’, ‘er even helemaal tussenuit’, ‘even niets moeten’ hoor ik je zeggen. Juist in deze tijd van coronapandemie is dat ook heel begrijpelijk. Iedereen heeft periodes van rust nodig, juist nu. Alleen hoe zorg je ervoor dat je in je vakantie niet de opgebouwde spanning van de afgelopen tijd mee draagt? En dat je in en na je vakantie die rust behoudt? Zeven tips die je hierbij gaan helpen. Of dat nu thuis is of op je vakantieadres. Ga met een leeg hoofd je vakantie in én uit. En lees je dit bericht terwijl je al vakantie hebt? Lees dan alleen tip 5, 6 en 7 en na je vakantie de andere. Fijne vakantie alvast!

 

Tip 1: Boek langer dan een week vakantie

Voordat je echt tot rust komt, heb je een aantal dagen nodig. In de vakantie heb je een ander ritme dan normaal gesproken. Als je maar één week vakantie hebt, ben je halverwege de week in het nieuwe ritme gekomen en mag je een paar dagen later weer aan de slag. Je lichaam heeft langer de tijd nodig om in ruststand te komen. Neem daarom minimaal 10 dagen achter elkaar vakantie.

Zorg tijdens je vakantieperiode voor een normaal ritme. Ook in je vakantie is structuur namelijk belangrijk. Onze biologische klok is ingesteld op een vast ritme: wakker worden bij daglicht, actief zijn overdag en naar bed gaan als het donker wordt. Ga je dit ritme omdraaien of negeren, dan raak je uit balans.

 

Tip 2: Breng je collega’s (en klanten) vooraf op de hoogte

Breng je collega’s zo vroeg mogelijk op de hoogte van je vakantieperiode. Of dat nu is via een gedeelde agenda, een vakantierooster of bij een teambijeenkomst. Hoe eerder zij weten wanneer jij afwezig bent, hoe makkelijker zij kunnen plannen. Daarnaast kun je afspreken wie wanneer op vakantie gaat en wie stand-by staat voor dringende zaken.

Zorg tijdens de laatste werkweek voor je vakantie dat je een overzicht hebt met lopende projecten. Wat moet nog afgerond worden? Wat moet ik echt nog doen om met een leeg hoofd de vakantie in te gaan? Welke afspraken moet ik nog maken? En welke taken of projecten moet ik overdragen aan mijn collega’s? Licht desnoods belangrijke klanten in, zodat zij weten dat je weg bent. Je kunt nooit voorkomen dat een klant belt om iets dringends, maar vooraf communiceren dat je afwezig bent kan wel.

Alles wat je niet weg krijgt deze week, plan je in na je vakantie. Op de laatste dag voor de vakantie controleer je nog één keer je agenda, taken- en projectenlijst. En dan ga je door naar tip 3.

 

Tip 3: Zet je out-of-office-reply aan

Doe aan verwachtingsmanagement en zet je afwezigheidsmelding aan. Ga je vrijdags op vakantie, zet deze dan donderdag al aan zodat je een volledige dag hebt om zaken af te ronden. Geef duidelijk aan wanneer je terug bent en tel daar 2 dagen bij op. Zo zorg je ervoor dat je eerste werkdag niet overloopt met alles wat direct op je afkomt. Geef eventueel ook aan wie er wel bereikbaar is. En wees concreet: ‘In verband met vakantie lees ik maar af en toe mijn mail’ is dus een dooddoener en geeft onduidelijkheid. ‘Bedankt voor je bericht. Tot 18 augustus ben ik afwezig en wordt deze mail niet gelezen. Daarna zal ik je mail weer beantwoorden’. En je begrijpt het al in dit voorbeeld: deze persoon heeft vakantie tot 16 augustus.

 

Tip 4: Zet notificaties uit

Zet zoveel mogelijk apps, notificaties en meldingen op je mobiel uit als je op vakantie bent. En ga heerlijk op vakantie. Jezelf echt afsluiten van je werk is ingewikkeld, zeker in deze tijd. Je e-mail die je hebt aanstaan, de groepsapp van je team. De verleiding is groot om toch je mails bij te houden en deze te lezen. Vakantie is echter vakantie. Zorg voor afstand en neem ook de rust om daarna weer aan de slag te gaan. Neem dus ook niet je laptop mee. Omdat je je collega’s en (belangrijke) klanten vooraf op de hoogte hebt gebracht (tip 2) gaat dit ook geen probleem opleveren. Maak jij hier geen keuze in, dan doen anderen dat wel voor je.

 

Tip 5: Wees in het moment

Of je nu met je partner en kinderen over de hei fietst of heerlijk op de bank een boek leest. Denk op vakantie aan vakantie en doe vakantie. Vaak hebben we gedachten van wat geweest is of piekeren we over wat nog komen gaat. De zogenaamde gedachteloopings. En dan mis je het huidige moment waarop je ‘nu’ bent. Zet je zintuigen aan. Hoor de vogels fluiten. Voel de zon op je huid. Ruik de bloemen in het gras. We doen zoveel op de automatische piloot zonder er echt bij te zijn. Hierdoor ontgaat de rijkdom van het unieke moment en sta je minder open voor de mogelijkheden die er zijn.

Heb je wel steeds die gedachten en merk je dat regelmatig wordt afgeleid? Schrijf het op en zorg ervoor dat je het uit je hoofd haalt. Dit kun je doen met pen en papier. De app Braintoss kan je hierbij echter ook helpen. Zie hiervoor mijn eerdere blog Drie redenen waarom deze Time Management app niet mag ontbreken.

 

Tip 6: Ga wandelen in de natuur

Beweeg in ieder geval. In de frisse buitenlucht. Ook, of misschien wel júist in vakantietijd. Uit onderzoek is gebleken dat wandelen rustgevend is voor lichaam en geest. Naast dat je natuurlijk calorieën verbruikt is het ook goed voor je brein. Wanneer je buiten bent kun je makkelijker zaken relativeren. Helemaal als je in een bosrijke en natuurlijke omgeving bent, waarbij je genoeg frisse lucht binnenkrijgt. Dus ga de hei op, het bos in of maak een strandwandeling. Bewezen effectief! En voor de techneuten onder ons: als je wandelt maakt je lichaam de hormoonstoffen serotine en endorfine aan. Deze gelukshormonen zorgen ervoor dat je ontspant, blij en gelukkiger wordt.

Liever de fiets? Dat kan ook, alleen is het net een andere vorm van ontspanning. Het kost je vaak net meer moeite en energie.

 

Tip 7: Blok de eerste werkdag na je vakantie op bezet

Kom je terug van vakantie. Maandagochtend: 460 ongelezen e-mails. Help! Je bureau ligt ook alweer vol en je hebt geen tijd meer om al deze stuff te verwerken. Er roepen direct allerlei belangrijke en urgente zaken om afgehandeld te worden. Gemiste kans! Om dit te voorkomen adviseer ik je je agenda de eerste werkdag na je terugkomst leeg te houden. Zo heb je meer tijd en ruimte om je te verdiepen in de laatste stand van zaken van je projecten, je taken, je agenda etc. Hou je oor te luister bij collega’s of plan een gezamenlijk koffiemoment. Hiermee ben je weer snel up-and-running en start je de werkweek met goede moed.

 

Dit werkt niet voor mij

‘Ho, nu ga je te ver’ hoor ik je zeggen. ‘Dat bepaal ik zelf wel. Ik ben eigen ondernemer dus die out-of-office-reply zet ik er niet op en mijn telefoon neem ik op.’ Prima, dat is een keuze en dat bepaal je zelf. De vraag die ik je wel wil meegeven: bepaal jij wat er je leven binnenkomt aan telefoon en mails of doet iemand anders dat? Die keuze laat ik aan jou. Ik sprak laatst een ondernemer die tijdens vakantietijd wel bewust keuzes had gemaakt. Hij vond het een verrijking! Wil je echt ontspannen, dan heb je rust nodig. Juist in vakantietijd.

 

Mocht je nu niet uitgerust zijn als je terug bent gekomen, denk dan nog eens aan bovenstaande vraag. En misschien zie ik je dan wel terug bij onze training Time Management. Om iedere week dat vakantiegevoel te hebben.

 

Fijne vakantie!

BLOG

image
Vijf signalen dat je op zoek moet gaan naar ander werk
07 / 07 / 2021
– Lees meer
image
Iedere dag aan het brandjes blussen? De redenen + 3 stappen hoe je hier vanaf komt!
28 / 06 / 2021
– Lees meer